Debat: Samarbejde fremmer forståelsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kasper Philbert, lærer og MA Undervisning og læring, Jyllandsvej 29, 5500 Middelfart
Billede
Debat. 

Debat: I avisen (Fyens.dk/middelfart, red.) kunne man den 13. november læse, hvordan Morten Weiss-Pedersen (K) diskuterede folkeskolen i Middelfart.

Weiss-Pedersen diskuterer blandt andet, hvor meget lærerne skal være sammen med ungerne ude i skolerne, hvordan deres arbejdsdag skal udfyldes - blandt andet med "udvikling" - og hvad samarbejde egentlig er for en størrelse?

Lad mig først starte med at sende en venlig tanke til medarbejderne og de børn, der befinder sig i folkeskolens virkelighed her i kommunen. Der har virkelig været en del, de har skullet finde sig i fra det politiske niveau de senere år, og topstyring er ikke altid lykken.

Dernæst stiller jeg mig undrende overfor, hvordan man kan "udvikle". Lige nu er der ikke ligefrem tid for medarbejderne til at udføre deres kerneopgave, fordi dagen er fyldt op med skolereform og besparelser. Middelfart kommune mangler desuden fagligt uddannet arbejdskraft på skolerne. Hvordan skal man kunne "udvikle"?

Udvikling foregår på et solidt fundament, hvor mennesker anerkendes. Man føler, der er tid til opgaven. Med udvikling følger progression.

Hvad angår lærerne i kommunen, ser jeg gerne mine kolleger - jeg er selv lærer - får sig en fuldstændig overenskomst. En sådan indeholder selvfølgelig en arbejdstidsaftale. Hvis Weiss-Pedersen ønsker en reelt forhandlet aftale med lærerkredsen, har han min fulde opbakning.

Hvis han med "at opsige den uretmæssigt indgåede aftale" mener, vi skal droppe forhandlinger med kommunens ansatte, må han gerne tænke tingene igennem én gang til. Aftaler når man ikke ved revolverforhandlinger, hvor den ene part får et ultimatum, de kan underskrive - eller modtage per diktat: det er simpelthen for udemokratisk.

Gå ud i skolens hverdag - mød ungerne og de ansatte, snak med dem - lyt.

Hvis du ønsker dig en progressiv folkeskole i Middelfart, Morten, skal du både have fat i børn og unge - samt medarbejderne og deres repræsentanter. Jeg forestiller mig, lærerkredsen og BUPL indbyder dig til dialog, for de vil det samme som os.

Og husk: Samarbejde fremmer forståelsen.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce