Debat: Midtfyns Festival - en epoke der aldrig vil dø
Af: Thomas Klintrup, Gammel Oksevej 4, 6534 Agerskov, FestiValhal - Jels Sø Festival

I lyset af genopførelsen af Midtfyns festivalen, som er planlagt til at løbe af staben den 24. & 25. maj 2019, er der gået mange tanker igennem folks bevidsthed. Realisternes første indskydelse må også være, det er jo prøvet, og hvorfor vil man igen genoplive et oldtidsminde, som så mange gange er blevet ramt af røde tal og dårlig karma. Men en realists liv er jo også altid lidt mere sortseende end en optimist.

Tiden er rigtig og målgruppen har nu overstået bleskift, børnepasning og legeaftaler. Flere har nu også børn som er så gamle, at de kan agere som chauffører, når nu mor og far er på festival. Der er selvfølgelig masser af faldgrubber, men med det rigtige program og den rigtige niche, så er man allerede rigtigt langt.

I det sønderjyske kører vi nu for 3. år FestiValhal, som sætter fokus på danskheden via vores vikingetema, tilpasser musikken til den glemte generation, som er den de store festivaler gemmer væk i et lille telt på pladsen og kalder det eldoradoteltet eller andet fancy navn, som skulle dække og indeholde vores generations storhed.

Det er den plads, der levnes til os. Vil vi virkelig finde os i, at vi som generation bliver smidt over bord og må nøjes med at blive stimlet sammen i et hjørne på trods af, at det er os, der har holdt hjulende i gang og brugt vores sparepenge på at holde disse store maskiner kørende og pludselig kun er et meget lille emne, når det sættes programmer? Skal vi som samfund acceptere, at det altid er samme profil, man møder på samtlige festivaler og som buldrer det samme intetsigende program af 5-6 gange inden for 30 km af ens bopæl i løbet af sommeren?

Vi på festivalhal holder os unikke, lader området arbejde med os og ser mulighederne i stedet for begrænsningerne, så vi giver vores gæster en så stor alsidig oplevelse som muligt. Derfor sælger vi også billetter i 75 postnumre i hele Danmark samtidig med, vi har kunder fra både Norge, Sverige og Tyskland. Dette selvom vi kun har 3 år på bagen.

Så arbejdet for den nye Midtfyns Festival er i sin spæde start og har et kæmpe arbejde foran sig. Men det er bestemt ikke umuligt. Udfordringen er jo at have Tinderbox som nabo med deres mange millioner og Odense Kommune som hovedsponsor. De har jo allerede offentligt fortalt, at deres mål er at lukke alle de små festivaler. Man kan diskutere om man konkurrerer på lige fod, når der er så meget offentligt støtte, men alt andet end lige er det jo betingelsen.

Desuden har Midtfyns Festivalen noget som Tinder ikke har. Nemlig nostalgi og masser af tidlige minder fra et publikum, som i dag er købestærke og gerne vil have kvalitet. Den skal dyrkes og tænkes ind i hver en detalje, hvert en marketings analyse, hvert et opslag, reklame, nyhed og udtalelse, som kommer fra projektgruppen. Så er der gode chancer for, at projektet får sin berettigelse og dermed kommer til at genopstå i fuldt flor. Men det kræver, at man er indstillet på fra starten at pleje sin målgruppe, dyrke sin niche og skyde med alt man har i sækken af kreative ideer.

Personlig er jeg vild med ideen og vil være behjælpelig med alt det, som jeg overhovedet kan bidrage med. Jeg mener nemlig, der er plads til os alle. Skulle styregruppen mangle inspiration og indspark, så er de mere end velkomne på årets FestiValhal til både en rundvisning og en snak om samarbejde.

Mere om emnet

Se alle
Midtfynsfestival: I er velkomne til et samarbejde

Midtfynsfestival: I er velkomne til et samarbejde

Interesserede kom langvejs fra: Ny Midtfynsfestival fik luft under vingerne

Interesserede kom langvejs fra: Ny Midtfynsfestival fik luft under vingerne

Vil genoplive legendarisk festival: Lokale skal hjælpe med at forme ny Midtfyns Festival

Vil genoplive legendarisk festival: Lokale skal hjælpe med at forme ny Midtfyns Festival