Debat: Katastrofe hvis odden bliver en ø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Claus Falkenby, Halshusene 19, Hasmark
KSP
Debat. 

Lokaldebat: Som nabo til den flere gange stormflodsramte Enebærodde håber jeg inderligt, at det lykkes Stiftelsen Hofmansgave og Nordfyns Kommune at finde en varig og holdbar løsning på vandproblemerne, så landtangen forbliver en odde og ikke en isoleret ø.

Jeg har i det seneste halve århundrede gået, løbet og cyklet hundredvis af gange på den seks kilometer lange fredede odde, og jeg kan kun bekræfte, at det er en sand naturperle med Fyns største sammenhængende hedeområde. Og det kan de mange mennesker, som jeg hver dag ser går, løber og cykler ud på odden helt også skrive under på.

Enebærodde har i dag tre bygninger, som bruges jævnligt: Fyret ude på spidsen, der lejes ud som sommerhus, jægerhytten og den firelængede Martinegården, som blandt andet spejderne ynder at bruge.

Udover helårskvæget og de faste brugere kommer der også mange jægere, lystfiskere, løbere, vandrere, cyklister, børnehaver, skoleklasser, efterskoler og studerende fra Syddansk Universitet ud i det naturskønne område mellem Kattegat og Odense Fjord.

Nordfyns Kommune må også have en interesse i at bevare odden som en stor turistattraktion, der især i sommerhalvåret tiltrækker mange både danske og udenlandske turister med flere guidede hestevognsture. De lægger mange penge i det nordfynske som lejere af lokale sommerhue og gæster i forretningerne.

Efter min mening vil det være en katastrofe, hvis Enebærodde forvandles til en svært fremkommelig ø. Bevar den som den landfaste naturperle, den er, selv om det måske bliver dyrt at etablere en holdbar løsning som den kystsikring, der er lavet på den flere kilometer lange strækning i det nordfynske sommerhusområde.

Så vil pengene være tjent ind på længere sigt.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce