Debat: Jeg hylder friheden til at lære

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bine Mathiasen, Askebyvej 76, Søndersø
Mange Nordfynske skolelærere er ramt af stress. Bine Mathiasen er en af dem.
Debat. 

Lokaldebat: "Mor, du skal lige høre os synge tostemmigt." Mine to døtre på 6 og 8 år ser ivrigt på mig og går i gang med en sang, de lige har lært. De deltager i disse dage i Musisk SommerCamp på Flyvesandet camping. En camp der er arrangeret af Nordfyns Musikskole og som er gratis for alle børn. Hver dag fra 9 til 15 er de sammen med andre børn i gang med at spille på forskellige instrumenter, synge, lege og være kreative med sten, papir eller muslinger. Og de elsker det. Her er afveksling i løbet af dagen, ingen målinger eller tests men musiklærere, der entusiastisk forsøger at få børnene til at få de rigtige toner ud af trompeterne.

Jeg er selv lærer og ved hvor meget forberedelse, der ligger bag sådan en musikcamp, for alt skal jo helst klappe i de 4 dage campen kører. Musiklærerne er omsorgsfulde og topmotiverede, og det smitter. Her lærer børnene ikke kun noget om musik og kreativitet, men også noget om samarbejde og omsorg for dem, der savner mor og far eller dem, der synes et instrument er svært.

Her er plads til alle, plads til at fejle og prøve igen og måske vigtigst; ingen krav om dokumentation af dagens udbytte målt i læringsindhold. I stedet kan lærerne koncentrere sig om at undervise mine børn og tilpasse undervisningen deres forskellige behov eller bare helt lavpraktisk; tale med dem. Jeg mener nemlig, at børn lærer bedst i frie rammer med entusiastiske lærere, fordi det er motiverende, skaber glæde og giver gode minder.

Med folkeskolens fortsatte målingstyrani og topstyring af lærernes arbejdstid, glæder jeg mig over, at sommerferien er i gang, og jeg sender en stor tak til Nordfyns Musikskolefor på Musisk SommerCamp at have givet mine børn frihed og glæde ved at lære. Samtidig sender jeg et ønske af sted til Nordfyns kommune om her at give lærerne en lokal arbejdstidsaftale, så mine børn også efter ferien kan opleve topmotiverede og entusiastiske lærere.

Frihed og glæde ved at lære kræver nemlig friheden til og glæden ved at undervise.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce