Debat: For hver dag rykker politiet længere væk fra befolkningen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uffe Clausen, tidl. vicepolitikommissær, Hjortevej 8, Odense
Billede
Debat. 

Politireform: Politikerne har erkendt, at der var store fejl ved politireformen. Nu vil man have politiet styrket lokalt med mere synligt politi, hvilket længe har været efterspurgt i befolkningen.

Meget har handlet om centralisering og respons tider og ikke mindst om økonomi, hvor det har været vigtigere at holde de økonomiske rammer for at imødekomme politikernes ønsker end om at have et velfungerende politi.

Politiets opgaver er mangfoldige. Først og fremmest at opretholde sikkerhed, fred og orden og skabe tryghed, men også at opklare forbrydelser og i det hele taget at forebygge, at forbrydelser overhovedet finder sted.

Derfor er politiets synlige tilstedeværelse i kontakt med befolkningen lige så vigtig som fotovogne og razziaer, ja, måske endda vigtigere.

Det handler om at genoprette tilliden mellem politi og borger. Og gensidig tillid betyder, at politiet meget lettere får oplysninger fra borgerne. Men meget er desværre gået tabt, fordi politiledelsen ikke har lagt tilstrækkelig vægt på et synligt politi i kontakt med befolkningen.

Vi skal have politiet tilbage på gaden som en naturlig autoritet og korrekt uniformeret. Et politi, som kan sørge for ro og orden, og som kan vejlede borgerne.

Politiuddannelsen, er gjort til et studie og tager i dag 2 år. Derfor varer det mange år at få uddannet tilstrækkeligt mange politifolk, som vi kan se på gaden.

Da jeg i 1966 blev ansat i politiet, var vi forudlønnet med fuld løn fra den første dag også under skoleophold. Måske skulle man genindføre det for at tiltrække kvalificerede ansøgere?

Det var et ansættelseskrav, at vi havde aftjent værnepligt, og mange havde en erhvervsuddannelse og kendte livet på en arbejdsplads. Vi kom altså ikke lige fra skolen med en studenterhue som eneste ballast.

Jeg tror, det har været en stor fejl at gøre politiuddannelsen til et studie og at fjerne kravet om at have aftjent værnepligt.

Har man aftjent sin værnepligt, har man også lært at indordne sig under andre på en naturlig måde, og man har prøvet såvel fysiske som psykiske belastninger og ikke mindst at være korrekt uniformeret.

I dag hedder det POLITIET. Tidligere hed det POLITIKORPSET, og jeg fornemmer, at en del af den gode gamle korpsånd i politiet, desværre er forsvundet; det der bandt os sammen som en enhed.

Da jeg blev ansat i politiet i 1966, varede det første kursus i 11 uger, den tid det tog at fået syet politiuniformerne.

Vi fik en grunduddannelse med såvel fysiske som teoretiske fag, som dannede base for at komme ud på politistationerne i mesterlære. Efterfølgende kom vi med en ældre kollega som vejleder ud blandt befolkningen, som vi lærte at kende under patrulje.

Efterfølgende kom vi på halvårskurser på politiskolen og mange specialkurser samt turnustjenester i forskellige afdelinger.

Efter min mening går man i dag alt for meget op i teori i den grundlæggende politiuddannelse frem for mesterlæren.

Meget har i årenes løb ændret sig også med krav om øget teoretisk uddannelse ikke mindst i vores digitaliserede verden, men jeg vil vove den påstand, at man kan grunduddanne en politimand/kvinde i løbet af seks-otte måneder, så de kan komme ud i mesterlære på en politistation. Allerede nu kan man jo give en målrettet politikadetuddannelse i løbet af seks måneder.

Politiet har fjernet sig fra befolkningen, fordi det ikke var bekvemt at skulle på fodpatrulje, men det er en vigtig del af politiarbejdet, for det handler ikke bare om at sidde i en patruljevogn eller bag en computer på politistationen.

Politifolk af i dag er helt sikkert meget mere teoretisk velfunderede, end vi var i 1966, men de mangler mesterlærens praktiske del, og politiledelsen kender ikke til det, fordi meget få af dem selv har prøvet det.

Jeg tror, det bliver nødvendigt at tage politiuddannelsen op til genovervejelse og eventuelt at se sig om i udlandet f.eks. i England, hvor man stadig har et velfungerende politi i kontakt med befolkningen.

Vi kan ikke blive ved med at vente på igen at få et velfungerende politi. For hver dag der går, bevæger politiet sig længere og længere væk fra befolkningen.

Det politi, vi ofte ser i dag på TV og andre steder, er et stærkt bevæbnet politi, som er rykket ud til store opgaver. Ofte et politi uden korrekt uniformering, fordi man har glemt hovedbeklædningen hjemme i skabet på politistationen, men hovedbeklædning hører til uniformen og den naturlige autoritet.

En naturlig respekt og tillid er en forudsætning for et godt forhold mellem politiet og befolkningen.

Det manglende politi har medført, at vi kan se vagtfolk på gaderne. Natteravne er en realitet for at erstatte politiet i belastede restaurationsområder i storbyerne, og faren for, at folk begynder at tage sig selv til rette er nærliggende.

Miljøsvineri ser vi i gaderne. Cyklister kører, som det passer dem. Der er ingen til at vejlede borgerne og turister. Politiet mangler lokalt og på landet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce