Debat: Du skal plante et træ - et kirsebærtræ
Af: Steen Hjorth, Midskovvej 260, Fungerende kirsebærminister.

Ja, Kerteminde kommune er haven ved havet - eller rettere haverne, fordi mange af os jo har et stykke jord liggende omkring vores ejendomme. Disse haver er fyldt med alle typer af blomster, buske, grøntsager og træer.

Netop nu er der megen opmærksomhed på det kommende kommunalvalg - og måske ikke så meget tid til at tænke på haver.

Det vil jeg som fungerende kirsebærminister gerne gøre noget ved, så jeg vil opfordre dig til at bruge lidt tid i din have netop nu, som er det allerbedste tidspunkt på året til at plante træer.

Kerteminde er landskendt en weekend i juli, hvor vi afholder kirsebærfestival - men som kirsebærminister synes jeg, at vi alle bør støtte endnu mere aktivt op om denne begivenhed, så mit forslag er, at vi alle planter mindst ét kirsebærtræ i vores have som et synligt tegn på, at haverne ved havet er fyldt med - kirsebærtræer. Herved kan vi alle være til at sprede positive historier om, hvordan en masse frivillige arrangerer kirsebærfestival - og om at borgerne i hele Kerteminde Kommune står bag festivalen.

Jeg har lavet en aftale med gartnerne i Langeskov og Nonnebo, som frem til den 18. november sælger kirsebærtræer til en særlig "kampagnepris" - altså endnu en anledning til, at det netop nu skal være tidspunktet, hvor du planter kirsebærtræ i din have.

Prøv så at forestille dig, at du om et par år sidder i et fly, der passerer Kerteminde i det tidligere forår, når alle kirsebærtræerne blomstrer. Så vil ikke en eneste passager være i tvivl om, at nu passerer flyet Kerteminde - Kirsebærhaven ved havet.

God plantelyst