Debat: Dårlig ide at flytte sprognævnet til Bogense
Af: Bjørn Andersen, Holbækvej 211, 4440 Mørkøv

Jeg læste artiklen fra 19. januar hvor formand for Landdistriktsrådet Nordfyn Kaj Hovhave fortæller, at Dansk Sprognævn bør kunne placeres i Bogense. På den ene side vil jeg respektere Kaj Hovhave, hans synspunkter (der hviler på egne erfaringer med at pendle) og hans ret til at mene dét han siger. På den anden side vil jeg som gammel planlægger og dansklærer vove at påstå, at en flytning af sprognævnet til Bogense ikke er ordentligt gennemtænkt, alene fordi transportmulighederne er så dårlige.

Det er fint, at Kaj Hovhave har brugt den daglige køretur frem og tilbage til at få klaret hovedet. Men det er såmænd ikke så dårligt, hvis man som medarbejder i Sprognævnet kunne bruge den eventuelle transporttid på en mere produktiv måde. Fx vil man - hvis man rejser med tog - kunne bruge rejsetiden til at læse og skrive.

Der er tre transportstrækninger der er særligt relevante i denne sammenhæng.

1. Der er en transporttid som pendler - fx fra en nuværende bopæl i Københavnsområdet til Bogense. Strækningen fra København til Odense vil være forholdsvis uproblematisk, men dertil kommer der en times tid med bus fra Odense til Bogense hvor det er temmelig besværligt eller ubehageligt at arbejde.

2. Der er en transporttid mellem SDU i Odense til Bogense. Her må man bruge bus (hvis man ikke ønsker at bruge en bil eller ikke kan komme til det). Transporttiden er halvanden time hver vej. Dette er relevant i samarbejdet mellem SDU og sprognævnet.

3. Og så er der den transporttid som 'rammer' dem der skal på kursus eller til et arrangement i Sprognævnets lokaler. Eftersom de pågældende kan komme fra mange forskellige steder, vil jeg ikke forsøge at angive et tidsforbrug, kun sige at det ville være en god idé, hvis man sørgede for at placere Sprognævnet et sted, som det er nemt at komme til og fra med et offentligt transportmiddel.

Det samme gælder dem som Sprognævnet samarbejder med på de forskellige universiteter og i forskellige døvetolke-bureauer. Jo mere man kan holde sig til placeringer tæt på jernbanenettet, desto bedre.

Alt alt er det en rigtig dårlig idé at placere Dansk Sprognævn i Bogense. Det ville være meget bedre, hvis man kunne placere det i Odense eller Nyborg (og hvis man til gengæld flyttede noget som var tænkt placeret dér til Bogense).

Dét ville gavne Dansk Sprognævn, men det ville også gavne Bogense.

Men det ville skabe nogle problemer (for de institutioner der skulle placeres i Bogense) - og derfor bør valget træffes med stor omtanke og følsomhed. Helst med én der er noget større end dén, Regeringen har lagt sig 'fast' på.

Mere om emnet

Se alle
Sprognævn efter besøg i Bogense: En ubehagelig situation

Sprognævn efter besøg i Bogense: En ubehagelig situation

Sprognævnet har været i Bogense: Ældre og frivillige frygter at blive presset ud af lokaler

Sprognævnet har været i Bogense: Ældre og frivillige frygter at blive presset ud af lokaler

Borgmester om sprognævns flytteplaner: Vi vil ikke smide nogen ud

Borgmester om sprognævns flytteplaner: Vi vil ikke smide nogen ud