Debat: Børn skal være sikre i trafikken
Af: Jesper Hempler, formand for Miljø og Teknikudvalget, Longsvej 2, Kerteminde

For nogle uger siden ringede cykelklokker mig ud af rådhuset. Her mødte jeg mellemtrinnet fra Kertemindeegnens Friskole og talte med dem om deres skolevej. De beskrev på glimrende vis udfordringer med tung trafik, dårlige oversigtsforhold og meget lidt plads til cykler.

Og der er bestemt mange ting, der kan forbedres. Ikke kun i Revninge, men omkring Marslev og f. eks. Nymarkskolen. Flere andre steder i kommunen er der også behov for indsatser. Vi vil gerne have, at så mange børn og unge som muligt kommer op på cyklerne. Det kræver fysiske ændringer, men også forebyggende kampagner og undervisning på skolerne.

Og sidst men ikke mindst, at forældregruppen også hjælper til.

I denne byrådsperiode er det på trods af en meget presset økonomi heldigvis lykkedes at lave cykelsti i Munkebo, og cykelstien imellem Nymarkskolen og Marslev bliver indviet i år. Derudover er der lavet rigtig gode tiltag omkring flere skoler.

Der er dog stadig rigtig mange ønsker på Miljø og Teknikudvalgets prioriteringsliste. Derfor er det glædeligt, at i 2018 kan arbejdet med at sikre børns skoleveje fortsætte. Budgetforliget afsætter 5 mio. kr. over de næste tre år til trafiksikkerhed. Det vil jeg tillade mig at glæde mig over.