Debat: Blødgøringsanlæg skal skåne vores rør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Per Bjørnholt, Kåsvænget 24, Strib
Tim K. Jensen/TJ - gdm
Debat. 

Strib: NA ønsker, at vi skal beholde det vand vi har i dag, men er også bevidst om, at folk overalt i Danmark synes, at deres vand har den rigtige smag. Det er nok rigtigt. Jeg syntes for eksempel, at det bløde vand i Vestjylland, hvor jeg kommer fra - smager bedre end det hårde vand i Strib, men det vil nok altid være en subjektiv vurdering og skal ikke være årsagen til at der etableres et blødgøringsanlæg i Strib.

Nej, årsagen skal være, at vi får et blødere vand, så vores vandrør ikke kalker til. Jeg bor selv i et ældre hus fra 1966, hvor vandtrykket som følge af kalk ikke er optimalt. Frygten er selvfølgelig, at de en dag helt stopper til med de omkostninger, det vil medføre. Da der er tale om skjulte rør, vil det i følge en fagmand blive en bekostelig affære.

Sænkes hårdhedsgraden, vil der også være mindre kalk på fliser i badeværelse og hårde hvidevarer vil have en længere levetid og skal ikke afkalkes så ofte, ligesom der vil blive et lavere forbrug af energi, sæbe og rengøringsmidler.

Vel har man ikke nogen stor erfaring med hensyn til blødgøringsanlæg i Danmark, men når et land som Holland har haft det i 40 år, og Hovedstadsområdets Forsyningsselskab er i gang med at indføre det og to mindre vandværker har indført det, så mener jeg også, at Strib Vandværk bør være med. I fald det ikke sker - risikerer man, at folk etablerer deres eget blødgøringsanlæg, hvilket jeg tror bliver en større omkostning for den enkelte. Den prisforhøjelse, der blev oplyst på informationsmødet kan i hvert fald ikke afskrække mig, når man sætter det op imod de fordele, herunder økonomiske fordele der kan opstå ved en blødgøring af vandet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce