intelligente børn

af tommy boesgaard

Ny Alliance, Nordfyn, Bøgegårdsvej 56, Søndersø

Hvert femte barn i hver årgang kan defineres som et barn med særlige forudsætninger af forskellig karakter. Ud af disse børn har 10 til 20 procent særlige forudsætninger i så udpræget grad, at det påvirker barnets dagligdag i meget høj grad.

Gennem de seneste år har der været et enormt politisk fokus på intelligente børn i skolen. Men intelligens indtræffer ikke ved skolestart.Mange børn har problemer på et langt tidligere tidspunkt.

For det meste kommer det til udtryk ved dårlige sociale kompetencer. De føler sig anderledes end deres jævnaldrende og søger derfor helt små grupper eller voksenkontakt. De kan let blive frustrerede og kan reagere kraftigt.

Børnene kan beskæftige sig med de store ting i livet. Tanker om liv og død, og hvordan tingene hænger sammen kan fylde rigtigt meget.

Nogle børn kan være asynkront udviklet. Typisk er de intellektuelt ældre end deres fysiske alder og yngre modenhedsmæssigt. At børnene så samtidig kan have et mere modent sprog, kan gøre det svært for den voksne at se de forskellige aldre. Barnet kan lyde ældre, end det er, hvilket kan medføre for høje forventninger fra den voksne.

Derfor mener jeg, at man skal sætte hjælp ind til børn med særlige forudsætninger på et meget tidligt tidspunkt. Kendetegnene er tydelige ved nogle allerede i toårs alderen. Derfor skal indsatsen starte i dagpleje og vuggestue.