Elisabeth Nørgaard Nielsen

kredsformand for Landsforeningen for Ordblindesagen, H.C. Lumbyes Vej 85, Odense.

VIRKELIGHEDEN: I Fyens Stiftstidende den 30.oktober, står der på forsiden, at de borgerlige bøjer sig for DF. Og under debat står der "Indflydelse til DF".

Har alle de folkevalgte i amtet nu besluttet sig før valget, hvem der skal have de forskellige poster, sådan lige hen over hovedet på vælgerne? Selv den konservative amtsborgmesterkandidat Jan Boye har ingen problemer med Ib Dalsfledts krav, som han uden forbehold er parat til at støtte. Jan Boye mener endda, at Ib Dalsfledt har gjort det godt.

Tak for udmeldingen, Jan Boye, for nu ved vi, at vi har en amtsborgmesterkandidat, der er fuldstændig ligeglad med de fysisk og psykisk udviklingshæmmede på amtets bo-institutioner. Jeg kan kun få det ud af det, at hvis Jan Boye bliver den nye amtsborgmester i Fyns Amt, så skal vi ikke forvente nogen forbedringer til fordel for den aller, aller svageste gruppe i vores samfund. Tak siger jeg bare!

Ib Dalsfledt udtaler sig under debatten, at i politik gælder der samme regler som i fodbold. Man kan stå uden for banen, som tilskuer og stort set tillade sig alt muligt - kritisere, komme med tilråb og så videre - men indflydelse på spillet har man ikke.

For en gangs skyld må jeg give Ib Dalsfledt ret. For lige den beskrivelse, du kommer med, sådan er det, at være mor og værge til en udviklingshæmmet søn på Fyns Amts bo -institution.

Jeg og andre kom med mange kritiske bemærkninger og tilråb, fordi vi ikke havde svært ved at se, hvad der ventede forude med de nednormeringer på de udviklingshæmmedes daghjemstilbud - men indflydelse på spillet havde vi ikke.

På Daghjemmene afskedigede man personalet, og så blev der holdt visitationsmøder. De var nødt til at sætte de fleste klienter på nedsat daghjemstilbud, så det svarede til det personale, som var blevet afskediget.

Hver gang jeg ser min søn, bliver jeg mere og mere fortvivlet, da jeg ser hvor dårlig hans gangfunktion er blevet, og hvor dårligt han spiser. Vi mærker også tydeligt, at han har brug for mere kontakt nu.

Har du, Ib Dalsfledt, på noget tidspunkt taget kontakt til daghjemmene og amtets bo-institutioner for at høre, hvordan nednormeringerne har påvirket brugerne? Det tro jeg ikke, men det er også bedre at gemme sig på amtsgården og ikke stå ansigt til ansigt med virkeligheden.
  • fyens.dk