Af Else G. FoghFilosofhaven 20, Odense.

VALGFLÆSK: I den igangværende debat om indvandere- og flygtninges mulighed for få familiesammenføring glemmer man de danske borgeres mulighed for at blive familiesammenført. Jeg tænker her på familiers mulighed for at have et ældre familiemedlem boende eller ældre ægtepars ret til at forblive sammen, når den ene bliver plejekrævende. Jeg selv er folkepensionist og har haft problemet inde på livet.

I 1995 flyttede jeg ind i et familie-bofællesskab hos min voksne søn og datter. Baggrunden var, at mine børn gerne ville hjælpe mig med praktiske problemer i hverdagen og sikre mig en tryggere tilværelse.

Bofællesskabet varede dog kun kort, da Odense Skattevæsen satte en effektiv stopper for familiesammenføringen. Ifølge Odense Told og Skat er hjemmeboende familiemedlemmer over 18 år at betragte som lejere, og ejeren af boligen kan derfor beskattes ud fra et skønsmæssigt lejebeløb. At vi som famille ikke kunne bo sammen uden at blive straffet økonomisk, fandt vi horribelt, og vi kørte derfor sagen igennem til Landsskatteretten. Efter flere års tovtrækkeri fik vi medhold, da var det imidlertid for sent og jeg bor i dag i ældrebolig uden hjælp.

Sagen burde havde dannet præcedens for alle i en lignende situation. Imidlertid har jeg siden afgørelsen fået henvendelser fra andre som ønskede et lignende familiebofællesskab, og som nu også har fået problemer med skattevæsenet.

På baggrund af alt dette var jeg naturligvis meget forbavset, da jeg hørte byrådskandidat for SF, Mahmoud Abou Chouk, udtale sig i Radio Fyn om, hvorledes han havde fået sine forældre familiesammenført og nu har dem boende hos sig. Hans bevæggrunde var ifølge eget udsagn, at han som ældste søn i familien havde en forpligtigelse til at drage omsorg for sine forældre.

Der skal ikke herske tvivl om at Mahmoud Abou Chouks indsats over for egen familie er prisværdig og jeg ville ønske at det samme kunne gælde for mig og andre danske borgere. Skal man tro det daglige valgflæsk, som serveres, bliver det langt lettere at være ældre. Men undskyld jeg har mine tvivl - der hersker stadig et udbredt regelrytteri, hvor cirkulærer kommer før mennesket, uanset hvad Poul Nyrup Rasmussen og andre socialdemokrater udtaler.