Dansk smålighed

Dansk smålighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Af Mette Schlüterstud.mag., Odinsgade 32, Odense C

KAJ MUNK: Kronikken "Kaj Munk og eftermælet" af Johan Garde 22/10 gjorde mig harm, for den besad den typiske danske smålighed!

Jeg er ikke Kaj Munk-ekspert, men jeg er litteratur-elsker. Lige siden jeg som syvårig lærte den søde vise: Du lille anemone (af Kaj Munk), har jeg holdt meget af ham, og hvilken gymnasieelev har ikke fået øjnene op for det virkelige teaterdrama, når de så Ordet!?

Nu kan jeg så forstå på JG's kronik, at denne store danske kunstner skal gemmes væk i en mørk krog, fordi han sidst i 30'erne troede på Hitlers idé. Lad mig dog gøre klart, at Munk tog afstand fra Hitlers jødeforfølgelser - Munk skrev endda et åbent brev til den Mussolini i Italien, hvor han opfordrede ham til at tage afstand fra disse jødeforfølgelser.

I 1941 tog Kaj Munk totalt afstand fra Hitlers ideer og udfordrede gennem flere avisindlæg og fra sin talerstol i Vedersø Kirke den tyske besættelsesmagt ved at opfordre danskerne til at gå til kamp imod dem. Da tyskerne så ville knække denne danske modstand, var det "naturligt" for dem at arrestere Kaj Munk den 4 januar 1944. Næste morgen blev han fundet myrdet på en vej uden for Silkeborg.

JG mener, det er blasfemi, når den svenske domkirke i Strängnäs har optaget Kaj Munk i det nye kapel for martyrer. Om Garde nu kan lide det eller ej, var Kaj Munks død noget af det tætteste, vi kommer på en martyrdød her i landet ... nemlig en idealist, der lider og dør for sin overbevisning!

Skal vi danskere over 50 år efter Munks død ikke kunne tilgive de fejl, han gjorde og endda nåede at råde bod på med sit liv som indsats!?

Niels Nøjgaard skrev i sin bog Ordets dyst og dåd om Kaj Munk: "Betydningen og værdien af hans gerning var et åbent, et omstridt spørgsmål. Døden gav svaret."

Dansk smålighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce