Dagligdag i daginstitutionerne: Vi skylder børnene at ytre os

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mette Gylling Dørup, Knudshovedvej 40, Nyborg
Billede
Debat. 

Jeg har det vigtigste job i verden. Jeg er ansat til at gøre en forskel for andre menneskers livsbetingelser. Jeg er pædagog.

Pædagogerne har i mange år indordnet sig under nedprioriteringer og forhold, der er blevet mere og mere presset. Det er pædagoger gode til. Vi ved med vores faglighed, hvad der skal til for at skabe udvikling og trivsel og gøre forskelle for andre, der har brug for det, men med vilkår, der er blevet så ringe, øger det følelsen af utilstrækkelighed og ikke at have mulighed for at lykkes med sit arbejde.

Pædagoger går ned med stress. Børnene bliver gidsler i alt det, og det gør ondt helt ind i hjertet. Fagligheden er presset, og det er hårdt at gå på arbejde og vide, at ressourcerne til at gøre en mærkbar forskel ikke er til stede. Den er nedprioriteret.

Når jeg ytrer mig kritisk i offentligheden, er det, fordi jeg ikke selv kan komme videre i egne rammer. Der er ikke penge nok til at gøre arbejdet ordentligt.

Det handler i mit tilfælde ikke om dårlig ledelse eller andet. Det handler om, at politikerne gennem årene har sparet så mange penge på børneområdet, at alt er under pres.

Det kræver mod at åbne munden og fortælle forældre og resten af omverdenen om, hvordan virkeligheden ser ud for. Det sætter min pædagogiske faglighed under pres at ytre mig ærligt om tingenes tilstand, og jeg oplever, at det kan opfattes som illoyalitet over for arbejdspladsen, når jeg ytrer mig om de forhold, der er. Jeg vælger til enhver tid at være loyal overfor børnene, for jeg er, som pædagog, deres talerør.

Det er en evig balancegang at få hverdagen til at fungere inden for de rammer, politikerne giver os, og at sige det højt, når tingene ikke fungerer. Hvis vi tier stille, finder politikerne aldrig ud af, hvordan virkeligheden ser ud, og så er det svært at ændre på noget.

I stedet for at se det som noget negativt at ytre sig kritisk om virkeligheden, skal vi se det som en tilbagemelding, som politikere kan træffe beslutninger ud fra. Det er et udtryk for, at jeg gerne vil gøre mit arbejde bedst muligt til gavn for børnene.

I Justitsministeriets vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihed står der skrevet, at begreber som åbenhed, gennemsigtighed og troværdighed er væsentlige værdier i den offentlige forvaltning.

Det er derfor naturligt, at offentligt ansatte, der har grundig indsigt i og interesse for forholdene inden for deres egne arbejdsområder, også bidrager med deres viden og synspunkter i den offentlige debat.

På børnenes vegne vil jeg ytre mig, for hvis jeg ikke sætter mig med ved bordet, bliver jeg menuen, som andre har sat. Grænsen er nået for, hvad der er muligt at indordne sig under. Hvis ikke vi åbner og fortæller om forholdene i daginstitutionerne, ved politikerne ikke bedre.

Jeg vil derfor gerne opfordre både pædagoger og forældre til at bruge retten til at ytre sig for, at vi i fremtiden kan få, ikke bare bedre vilkår, men de bedste vilkår for vores børn.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce