Jo mere blåsprængt i hovedet, jeg blev, des mere lo Fruen: "Jamen jeg troede, at det var trængt ind i din ellers så modtagelige knold, at der ikke, så vidt vides, i historisk tid er rejst statuer af læserbrevs- og klummeskribenter. Vrede og indignation over livets almene og specielle uretfærdigheder, lader sig ikke mildne eller ændre ved et vris i en avis".

Hun lod atter den rå latter gjalde, så tapetet krakelerede og mine øreflipper blafrede: "Især er effekten af harkerier over politikere eller politiske beslutninger lige så usandsynlig som et meteornedslag i citronfromagen ved aftenkaffen".

Færdig var hun ikke: "Det kan da godt være, at du tror, at du kan snakke en ko baglæns ud ad en kløvermark, men byrådet i Svendborg er altså trælse at danse med".

Jeg fortrak ikke en mine (det er vist den rigtige attitude i den slags situationer), men ikke desto mindre var jeg min bistre position bevidst: Jeg er en mand med "en sag".

Årsagen til alt postyret var et møde forleden på Hesselager Plejecenter, hvor min mor er beboer og jeg er formand for "Bruger-pårørenderådet".

Den chokerende nyhed fra plejecentrets leder, Jytte Jørgensen, var, at "man" havde stillet forslag om at nedlægge husets køkken og erstatte den lokale kogekunst med ugentligt indbragt kølemad fra det store centralkøkken i Svendborg. Man vil altså hos husets beboere, de gamle, hvis livslange indsats har været med til at grundlægge dette samfunds velstand og overflod erstatte den daglige forventning om et prægtigt, varmt måltid, båret af den liflige duft af frikadellernes syden i panden, med en ugentlig ankomst af en varebil med nedkølet foder.

Man forestiller sig, at hver enkelt beboer er i besiddelse af et yderst driftsikkert køleskab til sikring af madens mikrobiologiske kvalitet, samt en mikrobølgeovn til opvarmning af og et sidste nakkedrag til vitamin- og næringsindholdet i maden.

Subsidiært at plejecentret investerer i de nødvendige nedkølings/opvarmnings-faciliteter.

Samt at plejepersonalet (som givetvis må udvides) i stedet for at deltage aktivt i de daglige, hyggelige fælles måltider må fare rundt og servere individuelt opvarmet mad i private stuer og spiserum i hele bygningen.

"Man" stiller forslag om at nedlægge de lokale køkkener til "varmholdt" mad på seks plejecentre i Svendborg Kommune: Ollerup, Stenstrup, Ådalen, Gudbjerg, Strandlyst og Hesselager.

Den ugentlige madbils-leverance fra Centralkøkkenet foreslås som den gode, rationelle løsning.

Og for det ikke skal være løgn, sættes prisen pr. måltid "naturligvis" op. Projektets formål og overskrift er jo: "Besparelse".

En eventuel valgmulighed for hver enkelt af de ældre udelukkes på forhånd. Hus-køkkenerne elimineres jo. Men tidligere spørgerunder har dog klart vist, at folk tager afstand fra kølemads-konceptet. Uanset alle anprisninger, kan de ældre simpelthen ikke lide det.

Det er da et overgreb, som vil noget. Og personligt må jeg tilstå, at jeg ville sikre mig lægens telefonnummer inden for rækkevidde, den dag jeg gik om bord i periodens sidste, ugegamle køleportion.

Har "man" overset, at hospitalerne nu har indset kostens essentielle betydning for helbredet og helingen efter sygdom og svækkelse og har forladt "samlebånds-centralmad" til fordel for gourmet-tilbud på spisekortets individuelle, fristende udbud af frisk fremstillet føde.

Men hvem gemmer sig dog bag dette "man", som på så drastisk vis ønsker at gribe så destruktivt ind i hverdagen for så mange af vore ældre medborgere?

Tja, det er en kendt sag, at kommunerne er under pres økonomisk.

Svendborg Kommune afholdt derfor den 27. maj et budgetbesparelses-seminar vedrørende budgettet for 2009-2012. Øvelsen udmøntede sig i 60 forslag til besparelser, fordelt på prioriterede "reduktionsblokke", hvor madservice-besparelsen optræder. Omsorgs- og nærværs budgettet sløjfes helt(!), og der foreslås nedlagt et dagcenter (Damgårdens aktivitetscenter i Skårup). Fodnote: "Serviceforringelser". Og "Vanskeligt gennemførligt", når politikerne skal svinge spareøksen.

Det er naturligvis helt legalt for embedsværket at tænke sparetanker, ja, det er en af deres opgaver. Men er der nogen, som kan se den skrigende disharmoni mellem service- og kvalitets-degraderingen og de flotte ideologiske hensigtserklæringer? At de dog kan finde på det. "Usselt" er vel ikke for stærkt et udtryk.

Sparekataloget har i alt fald haft den effekt, at udsigten til kold skulder fra kolde hjerter har skabt betydelig uro og bekymring hos de berørte. Og vi taler om vor svageste gruppe af ældre mennesker.

Og personalet, som rammes. "Besparelsesblokkene" var egentlig planlagt behandlet under kommunalbestyrelsens augustmøde, men det er aflyst, idet en stor del af økonomiudvalget har prioriteret en grønlandsrejse højere. Mon de får kolde fødder deroppe?

Det er ellers det oplagte sted at smage kølemad.

Nå, nu kalder Fruen: "Så er det spisetid. I dagens anledning vanker der spare-ribs"...
  • fyens.dk