DF tager danskheden som gidsel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svend Løbner, GL. Lundeborgvej 32, Hesselager
Billede
Debat. 

Replik: DF kan noget med retorik, det må man give dem.

Med navnet Dansk Folkeparti har de taget danskheden som gidsel, med flaget i deres logo gjort fædrelandskærlighed til nationalisme, og med et indlæg som Alex Arendtsens i søndags brugt kristendommen til at legitimere udfald mod "godhedsindustrien", "den hykleriske elite" og "meningsmafiaen". Ja alle, der vover at modsige Dansk Folkepartis version af kristendommen, er ligefrem "øgleyngel"!

Det kalder jeg misbrug af bibelcitater.

Johannes Døber og Jesus brugte betegnelsen som et wake up call til datidens magthavere, farisæerne. Ikke om dem, der rent faktisk tog den svage i forsvar og tilbød hjælp til den fremmede.

Tvært imod får vi i Bibelen allerede i det Gamle Testamente adskillige påbud om at tage os af den fremmede. Og i Det Nye Testamente viser Jesus i både lignelser og eget liv, at vi som barmhjertige samaritanere skal tage os af alle, der har hjælp behov.

"Uden kristendom ville vi være et koldt samfund," lyder overskriften i Arendtsens indlæg. Det er jeg enig i.

Men jeg er bange for, at det netop er DF's snævre og fordrejede version af kristendommen, der skaber kulde mellem mennesker. DF's retorik virker. Ord skaber. Også negativt.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce