DF-retorik. Hadefuld tale er en byrde for os alle

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Værdier: Er der nogen, der er en byrde for det danske samfund, ikke mindst for retsstaten og for ytringsfriheden, så er det Dansk Folkeparti og visse medlemmer.

Det kan være fristende at drømme om at eliminere mennesker, der ikke tænker og tror som en selv. Mennesker, som har fuldstændig fremmede værdier og tankesæt. Det kan forekomme så let. Vupti - så er de væk. Men der er kun at sige føj for pokker til sådanne tanker.

Når vi lever i et retssamfund og i et såkaldt civiliseret samfund, så går man ikke ud og skyder egne statsborgere eller andre for den sags skyld uden rettergang. Det er en glidebane uden lige. Og det er kun noget forbryderstater og diktaturer gør.

Vi må altså holde den fane højt, at man har ret til at komme for en dommer og blive dømt efter loven og ikke efter pøbelvældet. Det er besværligt, det er udfordrende, men vi bryster os af at være et ordentligt civiliseret moderne retssamfund. Så må vi også tage de udfordringer, der kommer undervejs, på en måde, der er et sådant samfund værdigt.

En anden byrde for vores samfund er den måde, vi taler om hinanden på. Især den måde vi taler om dem, vi ikke kan lide i samfundet. Jeg har lige hørt "Slotsholmen" på P1, hvor Kenneth Kristensen Berth fra DF var inde og tale om annoncen mod en gruppe mennesker, der kaldes "somaliske kvinder". Hverken jeg, formodentlig flere andre lyttere og den gode radiovært troede næppe vores egne ører. Den tale fra Kenneth Kristensen Berth er en byrde for vores samfund. Den er en byrde, fordi den forplumrer og forvrider vores tankesæt. De urimelige generaliseringer spreder sig i vores tankesæt som gift og sorte tanker, der umuliggør ordentlig tænkning.

Jeg bliver meget, meget vred på vegne af alle de mennesker fra udlandet, som jeg kender, som uddanner sig og arbejder og klarer sig selv. Hvad er det dog for en måde at tale på om mange, mange mennesker? Man hænger dem ud, uden nogen som helst mulighed for at forsvare sig selv.

Med den negative og hadefulde retorik, som DF igen og igen får lov til at bruge, bliver det mere og mere vanskeligt at få lavet en ordentlig integrationspolitik. Integration går jo begge veje. Forhåbentlig er der andre end mig, der vil protestere mod denne form for tale.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce