Coop skræmmer forbrugerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Asger Krogsgaard, næstformand i Landbrug og Fødevarer
Jørn Deleuran/Foto: Jørn Deleuran
Debat. 

Skræmmekampagne: Danske fødevarer er blandt de mest kontrollerede og sikre fødevarer i verden. Alligevel lyder overskriften fra Coop, der sælger både danske og udenlandske fødevarer som følger: Køb økologi og beskyt dit drikkevand.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad der får Coop til at gå ind i sådan en kampagne.

Hvorfor vil en detailkæde med et så varieret udvalg af gode danske fødevarer, både almindelig og økologiske, igen markedsføre sig på en produktionsform på bekostning af en anden.

Den nye kampagne er i tråd med sidste års kampagne fra Coop, hvor forsiden på Coop's blad Samvirke viste mennesker, der spiste grøntsager iført beskyttelsesdragter under overskriften "Sprøjtegift er hverdagskost".

Skåret ind til benet, så underkender Coop jo deres egne almindelige varer og dermed de mange kunder, som vælger at købe disse. Hvad enten deres valg nu skyldes økonomi, ideologi eller noget helt tredje. Hvorfor overhovedet sælge mine almindelige fødevarer, hvis de er så farlige, som Coop påstår.

Jeg vil som kunde i hvert fald ikke føle mig specielt velkommen i en Coop-butik, når man så åbenlyst har modvilje mod de produkter, som jeg og mine kolleger producerer.

Det undrer mig, at ordlyden i Coops nye kampagne, er fuldstændig identisk med den drikkevandskampagne, som Danmarks Naturfredningsforening har rullet ud over landet de seneste uger. Er Coop nu blevet et politisk parti, hvis opgave det er at fortælle danskerne, hvilke fødevarer de bør købe?

I Danmark har vi myndigheder, der intensivt overvåger grundvandets kvalitet, ligesom alle pesticider skal godkendes på baggrund af en intensiv og omfattende afprøvning af pesticidets egenskaber. Og vi har tilmed en meget restriktiv lovgivning på området. Grænserne er sat meget lavt i forhold til andre lande - og det er godt, for det sikrer, at vi passer på vores grundvand.

Netop fordi vi arbejder under Europas sandsynligvis strengeste regler for plantebeskyttelsesmidler, er det helt skørt, når Coop forsøger at udstille almindelige danske fødevarer som farlige for grundvandet.

Forbrugerne skal have lov til at spise de fødevarer, som de vil, uden at de bliver udsat for skræmmekampagner. Danske landmænd leverer sunde og sikre fødevarer - uanset produktionsform.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce