Chefer flytter flittigt rundt. Skader chef-shopperne arbejdspladserne?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesblogger og fhv. chefredaktør.
Billede
Debat. 

Chef-laget: Chefen for hele Danmarks kongelige teater Morten Hesseldahl har fået nyt job. Det fik han også for fire år siden og for otte år siden. Mon han shopper videre til et nyt job i 2022?

Meget snart overtager Morten Hesseldahl det prestigefulde job som adm. direktør for Danmarks største forlag Gyldendal, og en omkostningsfuld ansættelsesproces for at finde en ny adm. direktør for skuespillet, operaen og balletten går i gang.

Det er ikke første gang en offentlig topchef hurtigt skifter job. Vi så det bl.a. med Jesper Lok, der kun var adm. direktør for DSB i godt to år. Også i det private erhvervsliv sker det. Mette Maix var kun adm. direktør i Berlingske Media i 16 måneder, inden hun hoppede videre og blev topchef i Flying Tiger. Dengang udtalte hun til BT: "Jeg er ikke en job-shopper". Ifølge avisen afviste Mette Maix kategorisk, at der lå andet bag jobskiftet end blot hendes utæmmelige smag for nye udfordringer.

»Det her er en unik chance, og det er enten nu, man hopper på toget eller ej,« sagde hun.

Men hvad med medarbejderne? Hvad betyder det for dem, når chefen skiftes ud så hurtigt. Det hører vi sjældent noget om.

Nu skal mere end 1000 medarbejdere (ifølge årsrapporten var der 959 årsværk ansat i 2016 på Det Kongelige Teater), syv chefer, som refererer direkte til teaterdirektøren, og de mange sponsorer, som bidrager til Det Kongelige Teater, snart i gang med at skabe relationer til en ny chef.

Nye topchefer kommer med nye ideer og vil skabe omvæltninger. Det forventes af en ny chef, at han eller hun er synlig. Sådan er det, og det kommer medarbejderne ved operaen, skuespillet og balletten også til at mærke, for hver gang der sættes en ny strategi i gang, skabes der turbulens. Det er nemmere at udvikle en strategi end implementere den; og ofte er cheferne i gang med at udvikle den næste strategi, før den første er sivet ud også til medarbejdere i det yderste led.

Stærke relationer skaber gode resultater på bundlinjen, og det er uomtvisteligt, at et topchefskifte giver uro. Hvad betyder det for mig, tænker hver enkelt medarbejder og bruger måske sin energi på noget andet end at udføre et godt stykke dagligt arbejde sammen med kollegerne til gavn for brugerne.

Måske det er i orden, at en topchef skifter job så hurtigt. Jeg ved det ikke, men jeg undrer mig! Da Morten Hesseldahl tiltrådte som direktør for Det Kongelige Teater i februar 2014, var det en glad bestyrelsesformand, der præsenterede ham for offentligheden.

Det var også en glad Morten Hesseldahl, der indrømmede, at han intet kendskab havde til teaterverdenen. Hesseldahl to seneste job har været fire år som kulturdirektør i DR og nu fire år topchef for Det Kongelige Teater.

»Når man indgår i jobsamtaler, er der ingen grænser for, hvad man kan,« sagde han i en video på Youtube i forbindelse med sin tiltræden på teatret.

Da Hesseldahl forlod DR i foråret 2014 for at blive chef for Det Kongelige Teater, lød vurderingen af Hesseldahl fra chefen for DR Koncerthuset, Leif Lønsmann, med et glimt i øjet sådan: »Du er klar, kontant, regulær - og stædig! Du er effektiv, engageret, utålmodig - og stædig! Du er principfast, hurtig på aftrækkeren - og stædig! Du er konsekvent, vedholdende - og stædig! Du er knivskarp både i hjernen og i munden. Og stædig....!«

Mit ærinde er ikke at tage afstand fra hverken Morten Hesseldahls, Jesper Loks eller Mette Maix's job-hop. Mit opråb er: Husk nu at tage hånd om medarbejderne. Det er jo dem, der skaber resultaterne både på de private og offentlige arbejdspladser.

Den amerikanske psykolog, Daniel Goleman, der havde stor succes med bogen Følelsesmæssig intelligens i 1980'erne, forsker stadig i ledelse. For nylig har han sammen med sit team dokumenteret, at høje niveauer af følelsesmæssig intelligens skaber et klima, hvor informationsdeling, tillid, sund risikovillighed og læring blomstrer; mens lav følelsesmæssig intelligens skaber et klima præget af frygt og angst. Så hold øje med den følelsesmæssig intelligens på arbejdspladserne. Pas på medarbejderne!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce