Centralisering og udflytning. Voldsom politisk slingrekurs
Af: Britt Tryde Haarløv, dr.phil., Værftvej 5, Tønder

Ledelse: Det er svært at se linjen i den kurs Danmark styres efter:

Helt tilbage til 1960´erne har det store politiske mantra været sammenlægninger, centraliseringer, nedlæggelser. Det er man fra de regeringsbærende partier kørt benhårdt efter. En broget buket af statslige arbejdspladser fint fordelt over hele landet er blevet sløjfet eller flyttet. Her, hvor jeg bor, er det amtsadministrationen, domstolen, politimesterembedet, stationsforstander og station, Hedeselskabet, Statens jordlovsudvalg, Danmarks ældste seminarium, amtsskolecentralen, kasernen og 8 omegnsskoler - sådan er det i større og mindre grad over hele landet, og jeg har nok ikke fået det hele med! Det at stort skulle være godt og småt tilsvarende dårligt har aldrig overbevist mig. Tværtimod går en masse nærhed og engagement fløjten - der bliver simpelthen færre deltagere i den demokratiske proces.

Men man måtte dog i det mindste forvente, at de bestemmende politikere var overbeviste om, at det, de gjorde, var menneskeligt og økonomisk godt og til stor fordel for landet. Det konstaterer man så nu, ikke er tilfældet. Efter godt 50 år med menneskelig og økonomisk omkostningsfuld omstrukturering, skifter man kurs. Ikke at man indrømmer at have begået fejl i fortiden, og derfor forsøger at retablere noget af det tabte. Nej, man laver en ud-/indflytning af mere eller mindre tilfældige statslige arbejdspladser til nogle udvalgte byer i landet - atter med store menneskelige og økonomiske omkostninger for Danmark. Hvad er meningen, politikere? Hvorfor fortæller I os ikke om centraliseringens fortræffeligheder? Hvor er jeres overbevisning, retning, kurs?