Cavling som rollemodel. Ridser i heltelakken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Hvert år når Cavling-prisen skal uddeles, får jeg det en lille smule underligt, og når så Gerd Maria May i en kronik her i bladet opfordrer journalister til at "bruge gamle Cavling som rollemodel " - så bliver jeg en lille smule mere bekymret. I kronikken lobhudler hun den gamle journalist kritikløst, der er ingen ende på, hvor eksemplarisk har var.

Herregud! Ved Gerd Maria May, og med hende et utal af journalister, ikke, at Henrik Cavling var H. N. Andersens skødehund? Ifølge professor Ole Lange, der jo har skrevet den vigtige biografi om H. N. Andersen: "Den hvide elefant", fik Henrik Cavling "økonomisk bistand af Andersen og støttede ham ukritisk i sit blad". Skal vi gå mere i detaljer, skriver Lange: " Andersen støttede således Cavling under den interne paladsrevolution på bladet (Politiken) , der i 1905 sikrede Cavling som chefredaktør. Til gengæld sikrede Cavling næsten konstant Andersen og ØK en god og positiv dækning i dette opinionsførende blad. Det var ikke altid til Cavlings journalistiske ære." Når man ved, hvad H.N. Andersen slap godt fra at foretage sig i forhold til den selv dengang meget liberale lovgivning - han var svineheldig at det ikke gik galt - så bliver man en anelse bekymret over, at netop han øjensynlig skal være journalistikkens fyrtårn.

Det betyder ikke, at jeg nedvurderer Cavling-prisen, slet ikke. Tværtimod betragter jeg den som det ypperste, man kan tildele en journalist. Men ukritisk at guddommeliggøre Henrik Cavling er simpelthen for meget.

Historikeren Søren Mørch skrev en gang, at journalister tager sig til hoveder over, hvor kedeligt historikere skriver og at historikere holder sig på maven af grin over, hvor naive journalister er. Skal vi lige lade den stå lidt?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce