Byudvikling: Hvordan handler vi, når folk handler på nettet?
Af: Suzette Frovin, byrådsmedlem (SF), Kystvej 25, Nyborg

Diskussionen om handelslivets udfordringer dukker op igen og igen. For det er virkelig en udfordring, vi står over for. I disse år flytter mere og mere handel over på nettet, og handelsbyerne, som vi kender dem, kommer til at forandre sig. Således også Nyborg.

I arbejdet med den kommende strategiske plan for Nyborg by står vi derfor med en stor opgave. Vi skal nemlig forestille os en fremtid, vi endnu ikke kender. Vi skal turde spørge os selv, hvad en levende by kan være, når den ikke alene skal holdes i live af et levende butiksliv.

I SF tror vi på, at vi er nødt til at demokratisere byen. Det lyder flottere, end det nødvendigvis er. For det betyder grundlæggende, at vi skal åbne byen og gøre den til vores by - et sted, der er levende, og som vi bruger, også når butikkerne er lukkede, og turisterne er taget hjem.

Samtidig skal vi binde byen sammen og udvide centrum, så det bliver naturligt - og sjovt - at bevæge sig helt ude fra det i dag temmelig trøstesløse område ved motorvejen, langs den gamle færgehavn ud til marinaen og det nye havnebad, forbi slottet og hele vejen ned til stationen og cirkuspladsen.

For os handler arbejdet med at lave en plan for Nyborg by ikke om butikker eller ikke butikker. Men om at forestille sig en by, som den tager sig ud, når den ikke kun er en handelsby og en turistattraktion. Derfor er det så vigtigt, at vi tør tænke stort, når vi sammen tegner de store linjer for den levende og attraktive by, vi en dag skal give videre til vores børn.