kollektiv trafik

Den kollektive bustrafik i Danmark er i en passagermæssig og økonomisk krise. Passagertallet er faldet med ni procent de seneste fem år. Det samlede tilskudsbehov fra regioner og kommuner er steget med 20 procent.

Derfor må der gøres noget. Den kollektive bustrafik må på den politiske dagsorden. Folketinget burde have taget buskrisen op ved den sidste finanslov, men satte hverken flere midler af eller tog sig af de alvorlige fremtidsudsigter, der er for den kollektive bustrafik. 

Christiansborg må hurtigst muligt sætte buskrisen på den politiske dagsorden. I regionerne vokser og vokser busunderskuddet. Og da regionerne ikke er skatteudskrivende og har sine egne penge, arbejdes der på, for at rette busselskabernes økonomi op, at få hurtige og direkte busruter fra by til by og at nedlægge mindre rentable ruter.

Region Syddanmark har et sådant forslag til høring. Kommunerne frygter af gode grunde også for busfremtiden, da de ikke har fået midler i bloktilskuddene, der kan tage højde for de faldende passagertal og de stigende udgifter i forbindelse med overtagelse af regionale ruter (hovedsageligt busruter til landsbysamfundene og yderområderne).

Derfor er krisen i den kollektive bustrafik et alvorligt nationalt, regionalt og kommunalt problem.

Christiansborg må nedsætte et hurtigtarbejdende udvalg, gerne sammen med kommunerne og regionerne, og indstille sig på, at den kollektive bustrafik i Danmark kommer til at koste flere offentlige kroner.

Lad os tage ved lære af Sverige, der har vendt en tilsvarende krise gennem mere komfort, bedre service og større offentligt tilskud. 
  • fyens.dk