Burkaforbud. Slørets forbandelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Replik: Jeg vil gerne starte med at sige Marianne Christiansen tak for hendes indlæg i avisen Danmark, hvor hun så glimrende fremlægger problemerne med et burkaforbud.

Tilhængerne af forbudet sælger det som en hjælp til de stakkels kvinder, der er tvunget til at gå med burkaen. Hertil vil jeg sige følgende: Efter krigen indførte Titos Jugoslavien et forbud mod, at kvinder færdedes i det offentlige med tildækket ansigt.

Da man også der regnede med, at tildækningen var et krav fra mændene, indførte man også i loven, at hvis en kvinde blev antruffet i den situation, skulle manden have en bøde.

I 1971 var min familie og jeg på ferie i Jugoslavien. En søndag eftermiddag gik vi på en ellers mennesketom gade i byen Mostar.

Rundt om et hjørne kom en ældre kvinde med ansigtet dækket af et slør, der i den ene side var fastgjort til hendes hovedtørklæde,og i den anden side blev holdt oppe med en hånd. Da hun så os, skyndte hun sig at slippe med hånden,så sløret faldt ned, og så passerede hun os med hovedet så meget bortdrejet, som det var muligt.

Nogle sekunder senere kiggede jeg bagud og så, at nu havde hun igen sløret oppe. Jeg har en fornemmelse af, at denne kvinde ikke følte tildækningsforbudet som en befrielse.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce