Bryd mønstret op

Bryd mønstret op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

FOLKESKOLEN: Den danske folkeskole er til debat. En stor variation af kritik og gode råd krydres med spagfærdige forsøg på at sige, at det ikke er så slemt. Internationale undersøgelser viser, at der er forskel på børns boglige færdigheder fra land til land.

Det kan nu nok ikke overraske nogen. Det, der overrasker, er, at danske børn åbenbart ikke klarer sig så godt. Regeringen har løftet sløret for nogle idéer omkring tests, straf og nationale læseplaner. Det har jeg i princippet ikke noget imod at medvirke til, men jeg synes, det er et fattigt løsningsforslag til noget, der er mere komplekst.

Efter min opfattelse er det på tide at se på rammerne for folkeskolens virke. Se på muligheden for at udøve den gode solide undervisning, der tilfredsstiller de mål, vi nu måtte sætte os for, hvad børn skal lære i skolen.

Det vil sige se på lærerenes vilkår. Se på rekrutteringen af nye lærere, herunder uddannelsen. Vi skal også overveje, hvordan de fysiske rammer skal være i en moderne skole.

For det første kunne man jo begynde med at bryde det kendte skolemønster op. I stedet for at skælde forældrene ud for ikke at tage sig nok børnene, er det så ikke på tide at se på, hvordan det sam-fund, vi lever i, fungerer. Far og mor er i mange tilfælde væk i op til 10 timer om dagen. Hvorfor indfører vi ikke heldagsskolen? Skolegang med pasningsmuligheder morgen og eftermiddag? Inklusive et sundt måltid mad og fritidsaktiviteter? Lektiehjælp?

For det andet tror jeg, tiden er inde til at kulegrave seminarieuddannelsen. Se på kvaliteten og rekrutteringen.

For det tredje og måske vigtigste punkt. Lærerenes vilkår. En lærer, der har fejret 25 års jubilæum, kan i dag se sin gerning forandret med 25 procent mere socialt arbejde fremfor undervisning. Kan se sin løn forringet med 25 procent i forhold til adskillige andre faggrupper. Og er i øvrigt sikker på at få skylden, hvis forældrenes ambitioner på barnets vegne ikke kan indfris.

Jeg er fuldt ud klar at disse tre punkter til handlingsplan ikke vil vække begejstring i alle hjørner af samfundet. Men, det står for mig klart, at der skal gennemgående strukturelle ændringer til, hvis vi skal løse de udfordringer vi præsenterer hinanden for i øjeblikket.

Bryd mønstret op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce