velfærd: Stille og roligt er Venstre ved igen at trække minimalstaten frem fra skufferne. Og jeg må indrømme, at det ser ud til, at venstrefolkene har det bedst, når de kan få lov til at sige det, de egentlig mener.

For mig ser det ud til, at det syv år lange brøleforbud, som de unge liberale løver har haft, er blevet ophævet. Det er fint nok. Det er jo ærlig snak, når Venstres finansordfører Peter Christensen foreslår, at de rige, der ikke har brug for offentlige ydelser, kan melde sig ud af velfærdssamfundet og få skattelettelser til gengæld.

Man ser det for sig: Når børnene slutter i børnehaven, så vælger man børnehavetilskuddet fra og modtager i stedet en skattelettelse.

Det fortsætter så, når børnene er færdige i folkeskolen, så vælger man også den ydelse fra og stikker i stedet pengene i egen lomme.

Det er tydeligt at se, hvad målet er: En slankning og i sidste ende en afskaffelse af velfærdssamfundet. Peter Christensen siger det jo også selv klart i udspillet fra Venstre: Partiet har kun accepteret det solidariske velfærdssamfund, fordi man var sikker på, at det var den eneste måde at få regeringsmagten på. Men nu efter syv år skal de liberale idéer luftes og sættes på dagsordenen igen.

Det skal Peter Christensen ikke have utak for. Det er alt andet lige langt bedre, at samfundsdebatten i Danmark tager udgangspunkt i de holdninger, som de forskellige partier har. Det er blot ærgerligt, at der skulle gå så lang tid, før Venstres liberale løver fik lov til at komme ud af buret.

Nu er de liberale tanker kommet frem fra skuffen, og det er ikke noget nyt, men alene Anders Fogh Rasmussens gamle tanker om minimalstaten.

Jeg glæder mig over, at Venstre nu viser os sit sande ansigt i en tid, hvor deres leder er på vej til at opsøge nye jagtmarker uden for landets grænser.
  • fyens.dk