Broafgift: Afskaf storebæltstolden


Broafgift: Afskaf storebæltstolden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Bo Libergren, Kratholmvej 62, Odense S - regionsrådsmedlem, Venstre
Billede
Debat. 

Folketingsmedlem Erik Christensen, Socialdemokratiet, foreslår i Stiftstidende lørdag, at brugerne af Storebæltsbroen skal betale for den helt nødvendige udvidelse af motorvejen syd om Odense.

Det fynsk-valgte socialdemokratiske folketingsmedlem holder sågar døren åben for igen at lade Storebæltsbroen fungere som en "malkebro" for at finansiere endnu flere andre, helt uvedkommende, infrastrukturprojekter.

Hvis socialdemokraterne får held med at tage endnu flere penge ud af Storebæltsforbindelsen, end det koster at vedligeholde og afbetale broen m.v., er konsekvensen, at der ikke er tale om en brugerbetaling, men i realiteten en ekstra skatteopkrævning.

At socialdemokrater og andre røde partier gerne vil forhøje skatterne, er der ikke noget nyt i. Mere skuffende og trist er det, når blå partier og politikere i to omgange har været med til denne særbeskatning, som der i realiteten er tale om.

Sagen er den, at en analyse fra Fynsk Erhverv viser, at 1/3 af fordelene ved en billigere/gratis bro vil komme Fyn til gode. Derfor kan man med rimelighed også slutte, at fynboer og fynsk erhvervsliv betaler ca. 1/3 af både den reelle brugerbetaling på Storebælt, og dermed også af den ekstra særskat på Storebælt.

Alene af den grund burde det være en mærkesag for alle fynboer - folkevalgte eller ej - at sidestille de 17 km motorvej over Storebælt med alle andre vej- og broforbindelser i Danmark. Og betale Storebæltsbroen over statens almindelige budget eller eventuelt ved at benytte lejligheden, nu hvor Tyskland indfører motorvejsafgift, til at lave en generel motorvejsafgift for alle, der bruger de danske motorveje.

Øresundstolden blev opkrævet fra ca. 1429 til 1857. Den blev ophævet bl.a. på grund af udenlandsk pres. Men også i en periode, hvor en række andre væksthæmmende særafgifter blev afskaffet. F.eks. den københavnske betalingsrings forgænger, portkonsumptionen, og toldgrænsen ved Kongeåen mellem Sønderjylland og resten af landet.

Bompenge ved vejene til København blev vist først afskaffet i starten af 1900-tallet. For nu at komme igen som brugerbetaling. Fælles for alle særafgifterne er, at de var og er væksthæmmende og konkurrenceforvridende.

I stedet for at acceptere en malkebro, så lad os kæmpe for, at Storebæltstolden reduceres mest muligt og helst afskaffes. Og meget gerne hurtigere end Øresundstolden i sin tid blev det.

Broafgift: Afskaf storebæltstolden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce