Boykot ikke Kina

Boykot ikke Kina

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Når man har et problem, ser man det i ansigtet og står sammen om det. Hvis man kun er én, så giver det måske ikke det største indtryk, og folk tvivler på, om man har ret. Men hvis man er mange, rigtig mange, så gør det indtryk.

Det undrer mig, at Søren Pind, udenrigsordfører for Venstre, og Søren Espersen, udenrigsordfører for DF, opfordrer Danmarks repræsentant, kronprins Frederik, til at boykotte OL i Beijing i Kina. De mener, at Danmark burde vise, at de er imod et af de mest grusomme diktaturer i verden. Deres forslag til en løsning på problemet i Kina er at ignorere problemet og vende ryggen til det folk, der lider under diktaturet. Hvis man da kan kalde deres boykotning af OL og Kina for en løsning af de tilsyneladende menneskerettighedskrænkende problemer i det kinesiske samfund, hvilket man næppe kan.

At stikke halen mellem benene og hyle: "Jeg kan ikke, jeg vil ikke, jeg gider ikke bebyrde mig selv med et problem, der alligevel ikke rager mig en høstblomst", har aldrig været løsningen på noget problem.

Forhåbentlig er det kun de to (og så måske resten af DF), der føler, at det er løsningen.

Til alle andre, der gerne vil hjælpe Kina og resten af verden med at indføre demokrati på fredelig vis, er der kun ét at gøre: At gøre det modsatte af Pinds og Espersens boykotning, nemlig indlemme kineserne i vores demokratiske samfund og vise dem, at mennesket har godt af demokrati. Ved at isolere dem får de jo ikke nogen mulighed for at ændre sig til noget bedre.

Det er for mig et modstridende argument, når Espersen og Pind mener, at isolering af landet er den bedste måde for Kina til at indse, at deres system ikke er "menneskevenligt", da Danmark jo selv blev inspireret af andre lande til at afskaffe enevælden og indføre demokrati.

For mig at se er der kun ét problem og kun én løsning: Kina trænger til en sjat demokrati, og det får de ved øget samkvem med andre demokratiske lande - rigtig mange af dem.

Lad Danmark stå i spidsen.

Boykot ikke Kina

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce