Bortvisning. Tag det ansvar, der er dit
Af: Charlotte Lind, Svanevej 35, Odense - coach, foredragsholder og mor til en teenager

Kære Bernstorffsminde Efterskole. Tak.

Tak, fordi I går foran med et godt eksempel og viser, at handlinger har konsekvenser.

Det lader til, at den evidente sammenhæng forsvinder mere og mere i curlingtågerne. Fingeren bliver peget udad i et forsøg på at fralægge sig ansvaret. Og jeg skal da bestemt ikke gøre mig bedre, end jeg er. Jeg falder også selv i fælden.

Men jeg øver mig, som gjaldt det kvalifikationen til næste OL, i at tage det ansvar, der tilhører mig. Det er mit ansvar, at min datter på 13 år lærer, at hun ikke bare kan gøre, hvad det passer hende, uden at det får følger.

Jeg er mig helt bevidst, at jeg ikke kan fjernstyre hende. Jeg er mig helt bevidst, at hun har et "hemmeligt" teenageliv, jeg ikke er en del af.

Og det er o.k. De unge mennesker har lov til at have et liv, der er deres eget. Det er jo i bund og grund det, det hele går ud på. Fra den dag, de små vidundere kommer til verden, er det kun en vej, og det er væk fra os forældre.

Men vi har ansvaret for at følge dem på vej. Vores ansvar er at gøre dem klar til at indtage den verden, vi ikke kender noget til. Det er vores ansvar at lære dem, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert; hvad der virker, og hvad der ikke virker. Og ja, jeg ved godt, at nogle ting kan ikke overleveres - de skal erfares på egen krop.

Min datter synes f.eks. stadig, at skæve togtider er latterlige. Hun ruller med øjnene, når hun siger kl. 8.07. Det er min opgave at få hende til at forstå, at tidspunktet - hvor lamt hun end synes, det er - ikke er til debat. Toget kører 07. Punktum. Hvis hun tror, at det bestemmer hun selv, kører toget uden hende.

Jeg siger ikke, at forældrene til de unge mennesker, der er blevet bortvist fra Bernstorffsminde Efterskole ikke har lært deres børn, hvordan de skal gebærde sig i verden. Det har jeg intet belæg for.

Det, jeg siger, er, at enhver handling har en konsekvens. Og jeg er sikker på, at man, når man begynder på hvilken som helst efterskole (og andre skoler i øvrigt), bliver præsenteret for et regelsæt og konsekvenserne ved at bryde det. Jeg har været ansat på et gymnasium - sådan foregik det i hvert fald der.

Det, jeg siger, er, at vi som mennesker - både børn, unge og gamle - skal tage ansvar for vores handlinger. Vi kan ikke tro, at vi kan gøre, som det passer os uden at blive præsenteret for en regning i en eller anden størrelsesorden.

Jeg er sikker på, at jeg, hvis det var min datter, der var blevet bortvist fra skolen, var blevet både sur, ked af det, frustreret og bitter.

Følelserne ville blive rettet imod min datter, fordi hun f****** up lige før målstregen. Jeg ville være rigtig irriteret over, at alle de penge, jeg havde brugt på at give hende et efterskoleophold, ikke kom 100% til deres ret.

Men følelserne ville i endnu højere grad blive rettet mod mig selv.

Hvis hun ikke, når hun bliver sendt af sted på egen hånd, har forstået budskabet om, at der er ting, der ikke er til forhandling, er der noget, jeg ikke har fået gjort tydeligt nok for hende. Dét niver godt nok i forælderstoltheden.

At flytte fokus fra sagens kerne: Unge, der har brudt reglerne, og til ydre omstændigheder (tilbageholdelse og manglende svar på henvendelser), er i min optik at løbe fra sit voksenansvar. Det er ikke skolens skyld, at eleverne har overtrådt reglerne. Når fokus flyttes fra kernen sender det et signal til de unge om, at de ikke skal stilles til ansvar for den bommert, der blevet begået.

Hvis vores unge mennesker ikke lærer, at der e r en konsekvens, hvis de bevæger sig derud, hvor de véd, de ikke må være, så tør jeg slet ikke tænke på, hvad konsekvensen af dét bliver.

Så tak, Bernstorffsminde Efterskole, for at turde træde i karakter og sætte foden ned, da grænsen blev nået.

Mere om emnet

Se alle
25
Bernstorffsmindeelev: Det har været en følelsesmæssig rutsjebane

Bernstorffsmindeelev: Det har været en følelsesmæssig rutsjebane

Alt for mange løftede pegefingre uden konsekvens

Bernstorffsminde: Stor respekt for ledelsen