Børn skal ikke "stemples"


Børn skal ikke "stemples"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvert år har flere tusinde børn behov for særlig hjælp og støtte i folkeskolen. Det optimale er, hvis børnene kan få den hjælp i undervisningen, de har behov for uden at skulle forlade stamklassen. Enten ved at skolerne i større udstrækning benytter sig af de nye regler for holddannelse eller ved, at den specielle støtte til barnet kan flyttes ind i normalundervisningen, evt. i form af en to-lærerordning.

I de tilfælde dette ikke kan lade sig gøre, og barnet skal have en særlig støtte i en specialklasse, bør specialundervisningen være tilrettelagt, så barnet ikke oplever at skulle forlade stamklassen for at modtage specialundervisning.

I dag er det desværre praksis mange steder, at specialundervisningen tidsmæssigt er placeret i samme periode som normalundervisningen og ikke i forlængelse af skoledagen. Det har negative konsekvenser - fagligt som socialt.

Effekten af den faglige støtte til barnet mindskes, hvis barnet må gå glip af den normale undervisning for at få sin særlige støtte, og undersøgelser viser, at de svage elever lærer af de stærke elever i klassen. Derfor bør barnet af faglige og pædagogiske grunde ikke tvinges væk fra normalundervisningen.

Det kan have en stigmatiserende og selvforstærkende negativ effekt på barnet at blive fjernet fra klassen i en del af undervisningstiden. Tidligere på året lavede professor ved DPU, Niels Egelund, en undersøgelse, som viste, at elever som bliver udskilt til specialundervisning, har et markant lavere selvværd end andre elever. I den udstrækning det er nødvendigt at give barnet et særligt tilbud i en specialklasse, er det altså vigtigt, at vi ikke udskiller eller "mærker" barnet mere end højst nødvendigt. Derfor bør specialundervisningen tilrettelægges, så den ikke tvinger barnet væk fra stamklassen - den bør i højere grad ligge efter skoletid.

Den uhensigtsmæssige praksis kan skyldes flere ting. F.eks. tradition - "sådan har vi altid gjort" - eller måske frygt for, at eleverne får en for lang skoledag. Hertil skal bemærkes, at danske elever har en relativt kort skoledag sammenlignet med andre lande. Eller måske er argumentet mange steder, at det er synd for eleverne at komme senere over i SFO'en, da de andre børn så allerede har besluttet, hvad der skal leges og hvem, der leger sammen.

Argumenterne er i mine øjne langt fra vægtige nok til at legitimere, at vi ikke tager hånd om barnets behov for at få den nødvendige støtte og hjælp i undervisningen uden at opleve en unødvendig "stempling". Regeringen har allerede afsat 100 mio. kr. over fire år til forskning i effekter af velfærdspolitiske indsatser - herunder specialundervisning. Men derudover vil jeg nu iværksætte en undersøgelse af organiseringen af specialundervisningen for at finde ud af hvor mange børn, der må undvære den normale undervisning for at kunne deltage i specialundervisning. På den baggrund vil jeg vurdere, om der er behov for at ændre situationen.

Ulla Tørnæs,Krogsdal, Skjernvej 133, Holstebro, er undervisningsminister.

Børn skal ikke "stemples"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce