Børn med autisme svigtes i mange kommuner


Børn med autisme svigtes i mange kommuner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Liselott Blixt, MF for DF, formand for Folketingets sundhedsudvalg
Steen Brogaard
Debat. 

Autister: Alt for mange danske børn med forskellige autistiske diagnoser bliver kastebolde i de kommunale systemer med alvorlige konsekvenser for såvel børnene som forældrene til følge. Det handler om alt for langsomme visitationer til skoletilbud, manglende forståelse for forældrenes økonomiske situation, hvis de vælger hjemmeskole, eller blot alt for mange skift mellem skoler og uddannelsestilbud. Netop børn med autisme har brug for ro og stabilitet i deres liv, hvis de skal klare et skoleforløb - og de får i mange tilfælde præcis det modsatte.

Jeg har modtaget adskillige henvendelser fra både forældre og bedsteforældre. I ét tilfælde handler en henvendelse om en 12-årig dreng, som ikke kan klare stressniveauet i en almindelig klasse. Forældrene forsøgte at råbe kommunen op om en visitation til specialskole, som lod vente på sig i næsten et år - og selv i skrivende stund er visitationen ikke gennemført, med det resultat, at drengen i næsten to år ikke har haft nogen skolegang.

I et andet tilfælde er moren til en autistisk pige havnet i en alvorlig økonomisk klemme, fordi en specialskole ikke viste sig at være løsningen på hendes autistiske datters problemer, men derimod hjemmeskole. Moren tager sig selv af datteren, men har så fået nedsat sin kontanthjælp, fordi hun ikke kan deltage i et uddannelsesforløb selv. Men datteren trives og er blomstret op ved netop denne løsning, som samtidig sparer det offentlige for udgifter til f.eks. transport til og fra skole, samt plads på en specialskole.

Kommunerne må bringes til at indse, at stort set ikke to autistiske børn har nøjagtigt de samme behov, men at det kræver en differentieret tilgang at få dem anbragt på rette hylde i skolesystemet. Mange autistiske børn er højt begavede, men har problemer med at indgå i sociale sammenhænge. Hvis deres behov adresseres i tide, vil samfundet kunne profitere af deres ofte store evner. Hvis de efterlades i et tomrum, havner de derimod i en ond cirkel og bliver fremtidens sociale klienter. Det handler om en indsats i tide. Det handler om forståelse og fordybelse.

Jeg har på baggrund af de mange sager, som jeg har fået indblik i, rettet henvendelse til undervisningsministeren om, hvad der kan gøres. I flere kommuner fungerer arbejdet med de autistiske børn fint. En indsats må gå ud på at finde ud af, hvad disse kommuner gør rigtigt, og så pålægge kommuner med efterslæb at tilstræbe den samme indsats over for borgere med børn, som har autistiske lidelser. Det skal ikke være et lotteri om at være bosat i den "rigtige" kommune at være forælder til et autistisk barn. Vi må med rette kunne forvente den samme, ensartede service i hele landet.

Børn med autisme svigtes i mange kommuner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce