Bispeportræt: Sprænger rammerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Nogle bisper tør det eller gør det, andre retter ind.

Her tænker jeg ikke på deres formidling af det kristne budskab, men i forbindelse med deres valg af den kunstner, der skal udføre det officielle portræt, der følger embedet, når de bliver 60 år.

Jeg læste med stor interesse artiklen fredag 12. januar "Et venligt malet portræt", der fortalte om det netop afslørede portræt af biskop Tine Lindhardt, der havde valgt billedkunstneren Lars Physant.

Som mangeårig rundviser i Odense Domkirke har jeg underholdt gæster i kirken med historien om bispeportrætterne i Konsistoriesalen. Jeg skyndte mig derfor op for at se portrættet, der er udstillet i domkirken de næste fire uger, hvorefter det skal flyttes til Bispegården i Klaregade.

Traditionen var tidligere, at bisperne, når de fratrådte embedet, havde portrættet i eget hjem til de døde, men biskop K. C. Holm, der døde i 2009 godt oppe i 90'erne, afleverede sit portræt til samlingen før sin død med den bemærkning, at nu havde han set længe nok på sig selv.

Tine Lindhardts portræt viste sig at være et noget anderledes format end de andre fra Konsistoriesalen, der med undtagelse af Kurt Trampedachs portræt af Vincent Lind har et ensartet format og indramning.

Det var den daværende kirkeværge, vinhandler Fr. Wilh. Hay, der i slutningen af 1800-tallet tog initiativ til at samle, hvad der fandtes af bispeportrætter, og selv gennem oprettelse af et legat sikrede, at fremtidens biskopper også blev portrætteret.

Legatet tørrede ud, så da Kresten Drejergaards portræt skulle males, blev der samlet ind hos de fynske menighedsråd. Billedkunstneren Mogens Hoff, der var Kresten Drejergaards valg, holdt sig strengt indenfor det format, der passede til de andre bispeportrætter, hvorimod Kurt Trampedach, Vincent Linds valg, sprængte rammerne i størrelse, så det blev "forvist" til Krypten, indtil det for få år siden blev ophængt i Konsistoriesalen sammen med de andre bispeportrætter.

Nu har vi så en biskop, som ikke alene tør lade kunstneren male i et større format, men også har vovet at forkaste rammen.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce