Gennem den senere tid har der været flere indlæg her omkring biler i Odense, sidst gående på, at man skal indstille tankerne omkring etablering af flere parkeringspladser, herunder opførelsen af parkeringshuse. Tanken om en helt bilfri by er måske besnærende, men er den realistisk?

Det mener jeg ikke, at den er. Bilen er på godt og ondt blevet en del af vor hverdag, og skal vi have en levende by, skal der være mennesker.

Byens besøgende, det være sig odenseanere, fynboer og andre langvejs fra, benytter bl.a. bilen som transportmiddel, og de skal selvfølgelig kunne komme af med bilen, når de når bestemmelsesstedet - Odense. Vi bliver nødt til at forholde os til den tid, vi lever i, og i relation til bilerne specifikt går byplanlægningen vel ud på at regulere bilkørslen i byen - ikke en afskaffelse.

Skal bilerne ud af centrum, må man indledningsvis definere, hvor centrum er.

Parkeringshuse er i min optik en ganske udmærket løsning. Lokale ved - og besøgende kan se, hvor de kan komme af med bilen. Flere af vore nuværende parkeringshuse er centralt placeret, eksempelvis parkeringshuset på Filosofgangen, som jo egentlig ikke generer nogen - det ligger perfekt i forbindelse med en af Odenses store indfaldsveje og tæt på bymidten.

Vil vi have en spændende by, skal vi også have et blomstrende erhvervsliv, såvel i byens storcentre som i bymidten. Vi skal ikke grundet parkeringsproblemer (læs bilen) drive kunderne væk fra byen - nej tværtimod - vi skal tiltrække og servicere de besøgende i bymidten, bl.a. ved, at man let og rationelt kan komme af med bilen, dvs., har vi ikke faciliteterne nu, må vi etablere dem.

Odense har en størrelse, hvor det er nødvendigt løbende at træffe beslutninger om hvor og hvor megen trafik, der skal være i de forskellige områder af byen.

Når nu snakken går på at regulere trafikken, kan jeg ikke undlade at nævne nedlæggelsen af Thomas B. Thriges Gade - efter min mening én af de helt store og positive beslutninger, der er truffet i Odense. Det giver en helt ny mulighed for at inddrage såvel Overgade som Nørregadekvarteret som en integreret del af bymidten.
  • fyens.dk