kanalforbindelsen

Stor var min forbavselse, da jeg i dagspressen hørte, at Odenses borgmester Jan Boye (K) vil have ansvaret for bl.a. kanalforbindelsen ind under "sine vinger" i Borgmesterforvaltningen.

Med en - i mine øjne - stærkt betænkelig manøvre ønsker han at lægge arbejdet med en række anlægsopgaver over i en "organisation", som skal referere til Borgmeterforvaltningen.

For år tilbage havde samme borgmester også stor indflydelse i forholdet omkring en bro over kanalen, da han som amtsborgmester indgik en aftale om økonomi til etablering af kanalforbindelsen.

Dengang glemte "nogen" at sikre de penge, som amtets borgmester havde stillet i udsigt, inden samme "nogens" parti var med til at lave den kommunalreform, som nedlagde amtet.

Alle, som følger bare lidt med i byudviklingen i Odense, ved, at det ikke er Jan Boye og hans partifæller, som har støbt fundamenterne for de kommende projekter, men at det derimod var Socialdemokraterne, som med Anker i spidsen sørgede for en god og langsigtet planlægning af de mange tiltag, som bliver igangsat i de kommende år. Lukningen af Thomas B. Thriges Gade må Jan Boye såmænd gerne få den tvivlsomme ære for, hvis I spørger mig. Lukningen, vil, som jeg ser det, skabe så store problemer for en lang række borgere i byen, at han nok ikke ligefrem bliver populær på den manøvre.

Jeg husker primært perioderne med Anker Boye og Verner Dalskov som borgmestre i Odense - og om begge hørte man ofte udtrykket: "Han er hele byens borgmester".

Den titel vil Jan Boye vist aldrig kunne opnå, sådan som han fører sig frem på andres beskostning.

Jeg opfordrer på det kraftigste hele byens økonomiudvalg til at lade ansvaret for diverse projekter - og særligt for kanalforbindelsen - blive hvor det er.
  • fyens.dk