Den 9. februar var repræsentantskabet i Glentevejs Antennelaug samlet til møde, hvor vi bl.a. diskuterede regnskabet for 2008. Der var en god, saglig og nogen gange kritisk debat.

Lørdagen før generealforsamlingen den 23. februar modtog vi, til stor forundring, et nyt og på mange måder anderledes regnskab. Hvordan man på 11 dage kan forandre et regnskab, er for mig helt uforståeligt. Bl.a. var der under indtægter kommet en helt ny post, kaldet "kickback".

Jeg må tilstå, at jeg ikke kendte ordets betydning. Men ved samtaler med lærde mennesker fik jeg at vide, at det var en tilbagebetaling fra en leverandør. Det var i størrelsesorden på et ikke helt almindeligt beløb, nemlig 4.332.536,00 kr.

På generalforsamlingen spurgte jeg til dette beløb og fik at vide, at man ikke kunne informere om, hvor beløbet kom fra, kun at det var fra en leverandør.

Ved at bruge udelukkelsesprincippet og lidt småviden, fandt jeg dog ud af, at det måtte være rabatter på programafgifter. Jeg bad derefter bestyrelsen om at føre dette beløb tilbage til den konto, der var blevet belastet ved betalingen, nemlig "Konto for programafgifter".

Jeg anbefalede så forsamlingen at stemme nej til regnskabet. Et flertal stemte imidlertid regnskabet igennem, og derved løber vi ind i en forkert og farlig situation.

Vi har i foreningen fire programpakker, hvoraf én er uden afgift, medens pakkerne 2, 3, og 4 betaler en afgift, der i 2008 var efter ca. forholdstallede 1-2-3. Det vil sige, at pakke to skulle godskrives kr. 722.089, pakke tre kr. 1.444.178, og pakke fire kr. 2.166.267.

I stedet vælger bestyrelsen at tage 4,3 millioner ind som indtægt (skjult kontingent). Dette er meget betænkeligt. Teoretisk kan bestyrelsen sige ja til de priser, der bliver forlangt, opkræve dette beløb og så siden få aftalt rabatter, der så sættes ind som ekstra indtægt, hvoraf man så kan købe store ejendomme og påstå: "Vi har jo pengene".

Men det er medlemmerne i pakke 2, 3, 4, der er taget ved næsen. I 2009 er pakke fire steget med kr. 456. Bestyrelsen siger ingen kontingentstigning, men det er direkte usandt, da de 4,3 millioner er sat på indtægtssiden ved siden af medlemskontingentet - altså et skjult kontingent.

I øvrigt ligger der en generalforsamlingsbeslutning fra 1987 eller 88 om, at enhver form for afgifter skal konteres separat, men bestyrelsen er åbentbart ligeglad med vedtægter såvel som generalforsamlingsbeslutninger.

Det er for mig ufatteligt, at et stort revisionsfirma som Ernst & Young kan sige god for dette.
  • fyens.dk