Besynderlig påstand

Besynderlig påstand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ASYL: I 2. akt 3. scene af Holbergs "Erasmus Montanus" overbeviser den opblæste studiosus Erasmus, der udi egen indbildning har slugt alverdens visdom, sin enfoldige mor om, at hun er en sten ved anvendelse af følgende pseudofilosofiske syllogisme:

Morlille kan ikke flyve. En sten kan ikke flyve. Ergo: Morlille er en sten.

Det komiske består i, at selv om Erasmus tilsyneladende følger logikkens regler, er konklusionen jo indlysende det rene vås.

I et læserbrev i Stiftstidende 12/1 forsøger Carsten Ringsmose at gøre Erasmus kunststykket efter - formodentlig i blind tillid til, at læserne er ligeså enfoldige som Morlille.

Ringsmoses mildest talt besynderlige påstand er, at vi ikke kan give asyl til irakiske asylansøgere, selv om de har befundet sig flere år i Danmark for, som han siger: ... "vi kan jo ikke modtage alle Iraks knap 30 mio. indbyggere (og et endnu større antal fra Afghanistan) - vel?"

Omsat til Erasmus Montanus' syllogismeform ville hans udsagn lyde: I Danmark befinder der sig en del irakiske flygtninge, som efter flere års ophold her i landet er blevet nægtet asyl.

Danmark kan ikke give asyl til alle Iraks ca. 30 mio. indbyggere. Ergo: Alle afviste asylansøgere skal sendes hjem til det krigshærgede Irak.

Magen til nonsens skal man lede længe efter. Det ville jo svare til, at jeg i ramme alvor opstillede følgende syllogisme: En mose kan ikke tænke. Ringsmose er ifølge sit navn en mose. Ergo: Ringsmose kan ikke tænke.

En så naragtig bevisførelse kunne jeg naturligvis ikke finde på at bruge. Den ville jo sige mere om mig end om Ringsmose. Hvis jeg endelig for alvor ville antaste Ringsmoses tænkeevne, kunne jeg jo blot henvise til hans mange indlæg i denne avis.

PS. Lad mig herefter opfordre alle, der måtte have sympati for afviste asylansøgere, til at gå ind på hjemmesiden amnesti-nu.dk, hvor man med sin underskrift kan støtte afviste asylansøgere - ikke blot fra Irak, men også fra andre lande.

Besynderlig påstand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce