sundhed

Christel Schaldemose, MEP (S) skriver jher i avisen 21/7, at EU Kommissionens længe ventede forslag til et nyt sundhedsdirektiv stiller de europæiske sundhedssystemer over for nogle store udfordringer.

Det er jeg enig i, men jeg mener, sundhedssystemerne i mange lande, herunder Danmark, kan trænge at se sig selv efter i sømmene og se på, hvordan behandling foregår i andre EU lande.

Det er på tide, vi får bedre og reelle rettigheder til patienter, der, af den ene eller anden årsag, ønsker behandling i et andet EU-land. Og det skal forslaget sikre.

Christel Schaldemose kritiserer forslaget for kun at være for de ressourcestærke. Dette er jeg uenig i, fordi jeg netop mener, at vi med reelle rettigheder og bedre oplysning kan sikre, at det ikke kun er dem med mentalt overskud og ressourcer til selv at finde behandling i udlandet, der kommer af sted. For sådan er det i dag.

Der, hvor jeg ser et problem, er, at patienterne selv skal lægge ud for behandlingen, som så senere refunderes af det danske sygehusvæsen.

Det udelukker unægtelig en række mennesker fra at benytte deres rettigheder.

Den pointe vil jeg tage med mig i forhandlingerne i Europa-Parlamentet og arbejde for et smidigt system, hvor pengene kan overføres mellem de forskellige sundhedssystemer i Europa, så patienten ikke skal lægge ud og sælge hus og bil for at få den ønskede og bedste behandling - som vi alle skal have ret til.   
  • fyens.dk