Bedre misbrugsbehandling, tak

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Misbrugere: For et år siden stoppede jeg mit uddannelsesforløb på psykiatrisk afdeling. Et halvt år, hvor jeg oplevede mange skæbner, og desværre var alkohol og stoffer involveret i mange af historierne.

Nogle var blevet psykotiske, andre depressive, men fælles var, at mange faktisk gerne ville stoppe deres misbrug, også selvom det måske var 10. eller 30. gang, at de blev indlagt.

Mange af dem mødte troligt op i misbrugsbehandlingen, men faldt fra og mange med forklaringen om, at de ikke følte sig set eller hørt som et menneske, og at systemerne ikke talte sammen.

Psykiatrien, som med god grund fastholder, at det er svært at behandle eller udrede, så længe man er aktiv misbrugende, da man ikke ved, om det er alkoholen, som førte til depressionen eller depressionen, som førte til alkoholen.

Misbrugsbehandlingen siger derimod, at de ikke kan få folk ud af et misbrug, da mange selvmedicinerer sig.

I denne skyttegravskrig skal man dog hele tiden huske, at der er mennesker, som deltager med livet som indsats.

Det må og kan vi gøre bedre. Der skal bygges flere broer mellem psykiatri og misbrugsbehandlingen, hvor blandt andet pårørende skal inddrages bedre.

Vi skal sikre, at man i Odense hele tiden tilbyder den bedste behandling, men også har fokus på hjælp til hverdagen med bolig, arbejde og uddannelse.

Det vigtigste er dog nok, at vores hjælp tager udgangspunkt i, at man ikke blot er misbruger, men et menneske.

Af Cæcilie Crawley

Georgsgade 89, Odense C - medlem af byrådet for Socialdemokratiet, dog aktuelt p

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce