MÆRKNING: Fødevarekontrollen har i begyndelsen af denne måned taget et nyt initiativ med karaktergivning og mærkning af landets restauranter og supermarkeder i brug. Fra forskellige kredse har der været modargumenter mod ordningen og nogle har ligefrem ment, at der er tale om en genindførelse af historiske metoder som gabestok og heksejagt.

Men jeg er glad for det socialdemokratiske initiativ for at sikre, at vi som forbrugere kan få et bedre indblik i hygiejneforholdene og fødevarehåndteringen, dér vor vi nu køber os et måltid mad eller handler ind.

Der skal med kontrolbesøgene ikke udstedes et "luk og sluk-dekret" til en butik eller en restaurant på grund af en enkelt forsømmelse en tilfældig dag i en næringsdrivendes forretningsliv. Derfor bliver der heller ikke tale om, som nogle frygter, at der skal kunne gå mere end et år, før fødevarekontrollen revurderer forholdende i den enkelte butik, som så i ventetiden kan se kunden dreje om på hælen om og gå til den butik, der har

bestået kontrolbesøget og fået den glade "Smiley"- mærkat.

Sådan som jeg har forstået initiativet, går hele øvelsen jo ud på, at den gode adfærd skal

indlæres, og at forretningen skal have mulighed for at forbedre sig. Derfor skal det være muligt indenfor ganske kort tid at bestille et nyt tilsyn og få en korrigeret tilsynsrapport - vel og mærke hvis man har gjort sig fortjent til det.

Forretningen skal naturligvis betale for de gentagne kontrolbesøg. Her er butikkens almene hygiejnetilstand jo så også bestemmende for, hvor store eller små omkostningerne, der i den henseende løber på, skal være.
  • fyens.dk