"Bare" en femøre...

"Bare" en femøre...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

priser

Hvis det kan tillades et øjeblik at lægge den finansielle krise, bandekriminaliteten samt andre alvorlige problemer til side, kunne jeg have lyst til at minde om, at 25 øren ikke længere kan bruges som betalingsmiddel.

Og her kunne det måske samtidig være på sin plads at spørge, hvorfor vi så alligevel stadig skal udsættes for priser, der ender på 95 øre, (9,95, 17,95, 299,95 osv.), for det hænger jo ikke sammen i virkeligheden.

Hvis jeg vil købe et halvt kg "mesterhakket svinekød" til 21,95 og betaler med 22 kr., vil ekspedienten nok blive meget overrasket, hvis jeg beder om at få fem øre tilbage. Jamen, hvorfor tager forretningen mere for varen, end de annoncerer?

Med mellemrum modtager jeg en reklameavis på otte sider fra en forretning med salg både i Odense og Middelfart. Næsten alle priserne ender på 95 øre, og de fleste kronebeløb er noget med 99 (199, 299 osv.). Og går man i Biva koster sofaen måske 5999 kr.

Nu er beløbet trods alt så stort, at det ikke mere drejer sig om fem øre, men én krone. Og her frygter forretningen altså, at kunden ikke vil købe sofaen, hvis den er bare én enkelt krone dyrere (6000).

6000 er skræmmende dyrt, men 5999 er lige ved at være billigt, specielt hvis man siger eller skriver "kun 5999. Vi ses i Biva på søndag".

Jeg tvivler på, at vi virkelig er så dumme eller overfladiske, at vi ikke vil købe de daglige fødevarer, hvis de annonceres fem øre dyrere, og heller ikke møbler og andre større ting, hvis de koster en enkelt krone mere.

De handlende burde holde op med det pjat eller give os resultatet af en undersøgelse, der klart viser, at de har ret.

Jeg betaler gerne for undersøgelsen. Jeg kommer med en 100 kr. seddel og vil have fem øre tilbage.

"Bare" en femøre...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce