Baglandet om Larsen: Kunstner, poet, rebel - folkelig og flabet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

1. Hvad har Kim Larsen og hans musik betydet for dig? 2. Hvordan husker du bedst Larsen?

Hans Alsted, Præstevænget 19, Nyborg

1. Utrolig meget. Har komponeret et hav af ørehængere med gode tekster, hvilket efterhånden er en sjældenhed i Danmark. Elsker hans musik.

2. I 1989 udviklede Kim Larsens daværende manager Knud Thorbjørnsen et nyt projekt, hvor K.L. skulle spille open air på populære steder, hvor publikum var vant til at opleve koncerter og forestillinger. Var med til at arrangere koncert med K.L. og Bellami efter Voldspil i Nyborg på Nyborg Voldspils smukke scene ved voldgraven. Det blev til to totalt udsolgte koncerter, dejlige sommeraftener og var en helt fantastisk oplevelse. Det blev gentaget yderligere fire år. Glemmer det aldrig.

Hans Petersen, Kogtvedvej 130A, Svendborg

1. Alt

2. En stor personlighed.

Kjeld Birch, Ridderhatten 10, Odense SØ

1. Gode sange med nogle fantastiske tekster.

2. Hans pragtfulde humør.

Anja Refsborg, Møllervangen, Nyborg

1. Alt. Det er hørt fra jeg var teenager til nu. Det har været noget man har hørt under forelskelser, fester, sorg, skolen, bilture, og så videre - det var folkeligt og fedt.

2. En gavflab som sagde sin mening om alt og som turde stå ved sine meninger. Han bliver savnet, men musikken lever heldigvis videre.

Jan Søgaard, Rødtjørnvej 9, Odense V

1. Som ung garderobedreng på Fyens Forsamlingshus, har jeg haft fornøjelsen af mange Gasolinkoncerter, så har fulgt hans musik i mange år.

2. Da man kun forhandlede Albani på Fyens Forsamlingshus, havde jeg til opgave at sørge for kolde Tuborg til efter koncerten, Gasolin drak kun Tuborg. Til gengæld fik jeg Kim Larsens legendariske autograf "det glade ballonansigt".

Karen Dyhre, Søboparken 25, Faaborg

1. Kim Larsen har betydet en masse god musik, hans musik kunne gøre mig glad, rørt, og få mig til at tude 2. Den store flab, smøgen på guitaren, og tøjet, han lignede jo ikke en der havde tjent masser af penge. En hyggelig Larsen der bare var sig selv. Da han sagde at han da godt kunne lide damen (dronningen).

Henning Borgersen, Præstegyden 7, Glamsbjerg

1. Skøn musik at høre på også at danse til den giver god stemning 2. Har jo fuldt Kim alle årene. Musikken går lige i hjertet, man føler at han er en af vores. Musikken vil leve mange år, han var en ener.

Palle Reimer, Slotsgade 17, Nyborg

1. Kim Larsen har betydet meget for mig og mine børn, for mine børn var det Gasolin som var deres helt store hit. For mig var det lidt senere da han gik solo med de mange melodier der ramte os alle lige i hjertekulen. Jeg tror han har betydet noget for os alle i Danmark uanset alder. Han var en croner som vil blive huske i generationer.

2. Personligt mødte jeg Kim sammen med Frank Steen som var hans impressario. Vi skulle have tøj fra Indien, hvor skrædderen kom på restaurant Centralen i Nyborg. Jeg tror dog aldrig at Kim gik i disse fine habitter. Hvem husker ikke Kim gave til Frank ved hans runde fødselsdag, da han gav ham en damptrommel - som stod i flere år ved gården i Hundslev. Jo Kim havde humor - spasmager. Han gik ind i folk med træsko på. Derfor var han elsket af folket.

Knud Dencker-Jensen, Stågerupvej 48, Vester Skerninge

1. Banebrydende formidling af budskaber fra virkelighedens verden, fremført på en inspirerende måde, i oplevelse rytme og musik - Det sir Blip-Blop.

2. Fantastisk positiv provokatør, der var sin egen i rytmen og intoneringen af egen musik og tekster, jeg mener en stor "nationalgave" i vores bevidsthed. I dagligdags problemer er der tit en tanke der kan forbindes med Kim Larsens tekster, "Om lidt blir der stille".

Anette Petersen, Carl Nielsensvej 34, Årslev

1. Man kan kun blive glad når vi hører Kim Larsens musik.

2. Alle hans sange.

Kristian Nielsen, Linien 32, Haarby

1. Det er fantastik at danse til, så føler man sig ung igen.

2. Cirkus Himmelblå.

Hans Møller Rasmussen, Kallerupvej 3, Odense M

1. Mest hans stilfærdige sange: Blip-bot - hvor han beskev dagens tomhed på jobbet Og den, som har fundet vej til kirkerne: Om lidt bli'r her stille. Den bliver en del af næste udgave af salmebogen - sikkert med flere.

2. Alene fra TV

Hans Rasmussen, Svendborgvej 2, Ørbæk

1. Siden Gasolin har jeg været meget glad for hans musik.

2. Da Kim sagde at Anker Boye var en laktaske (glat udenpå og tom indeni) steg han til en ekstra stjerne.

Bjarne Sønderskov, Irisvej 14, Verninge

1. Det er så dansk som noget kan blive. Han vil gå over i historien blandt Grundtvig og HC Andersen. Tænk bare på "Hist hvor vejen slår en bugt", kunne være skrevet af Kim Larsen.

2. Som den lige mand, der aldrig blev for stor til at færdes og dele sit liv med almindelige mennesker, og hvor livet ikke drejede sig om gods eller guld.

Frans Ørsted Andersen, Ejlstrupvej 224, Odense V

1. Kim Larsen og hans musik forbinder jeg især med min ungdom og med ungdomsoprøret. Hans musik og stil var i stærk kontrast til den musik, mine forældre og deres generation lyttede til (klassisk og traditionel jazz).

2. Som en dansk poet og musikalsk kunstner, der appellerede bredt til danskerne.

Anja Følleslev, Roesskovsvej 94, Odense V

1. Kim Larsen er lyden af min barndom og min ungdom. Jeg er vokset op med hans musik, både som lytter og som noget vi sang dagen lang. Husker tydeligt hvordan mig og min søster dansede vores egen dans og sang for fulde gardiner da han udgav yummi yummi. Og det er blot en af hans sange som jeg har sunget gang på gang. For mig, som selv er sangskriver og musiker, har Kim Larsen været en inspiration fra starten. Hele hans måde at anskue kompositionen som noget der ikke skulle gøres sværere end det er, og så hans totalt vilde evne til at ramme både plet med melodi og tekst stort set hver gang, har altid været det jeg selv har forsøgt at stræbe efter i min sangskrivning. Larsen har været med til at danne mig som sangskriver.

2. Når jeg tænker Kim Larsen, så tænker jeg straks Odense. Jeg husker ham og hans koncerter som noget der har skabt stort fællesskab blandt familie og venner.

Elisabeth Ryberg Poulsen, Lindevej 33, Odense SV

1. Han har i en menneskealder været lyd-baggrundstæppe. Hans sange står i min pladereol, vi har danset til dem, børnene sang dem. Han er en del af den danske sangskat.

2. Jeg er samtidig med Larsen, boede på Nørrebro samtidig med ham. Han var en besætter på Nørrebro, den evige provo og den "lille mands" stemme. Han var en del af bybilledet her i Odense. Som person brød jeg mig ikke om ham, men hans musik og tekster kunne jeg lide.

Lars Madsen, Rosenlunden 9, Nyborg

1. Kim Larsen har betydet rigtig meget for mig jeg traf min kone ved en koncert med ham.

2. Fra de aller bedste koncerter på den grønne i Nyborg.

John Enevoldsen, Tværby 23, Ærøskøbing

1. Mødte min kone til Kim Larsen koncert på Restaurant Sommerlyst på Ærø tilbage i februar 1986 og det har holdt ligesom Kims musik gør og altid vil gøre.

2. Folkelig, gavflab og lige ud af landevejen.

Jimmy Steen Eriksen, Solbakken 27, Aarup

1. Altid vil vi mindes denne mand. Hans musik har været en del af vores hverdag og vil være det fremover.

2. Altid vil vi mindes. Altid en tekst eller melodi der passer ind. Sådan vil vi huske ham bedst. Den allersidste dans - men der vil altid være en mere der skal spilles, også resten af vores liv.

Tom Degn Christiansen, Agerskiftet 8, Skårup

1. Kim Larsens musik har været en del af min musikalske opdragelse og har bidraget til mange oplevelser.

2. Som folkekær samfundsrevser og en uovertruffen sangskriver, som var meget tro over for det han troede på.

Anne-Marie Hansen, Jens Juelsvej 26, 2, Odense M

1. Gode tekster der gav mening.

2. På cykel igennem Odense en sommerdag, fløjtende.

Jane Jensen, Kertemindevej 3, Ullerslev

1. Rigtig meget - han har jo været med hele vejen fra min ungdom, hvor vi i 1977 sad på værelserne og lyttede til fx Kattemor, til i dag. Mine nu for længst voksne drenge har fået hans musik ind med modermælken og holder af den præcis som os. Musikken er bred, ørehængende og favner store og små, unge som ældre. Der er altid et nummer, der lige passer. Man kan ikke vælge ... der er jo den, og den .. og så lige... Heldigvis lever den videre, selv om hankatten mistede alle ni liv.

2. Den store gavflab, som var så bedøvende ligeglad med, hvad andre mente om ham. Vi har været til mange udendørs koncerter og nydt stemningen, sangene og hans små prikkende bemærkninger. Ekstranumre var han ret karrig med. Selv om publikum hujede og klappede, var tourbussen startet allerede inden sidste nummer, og den var kørt, før det sidste klap havde lydt. Slut, prut, finale. Kim er kørt i garage for sidste gang. Synd for ham og synd for os. Men har efterladt en verden af musik til hele Moder Jord.

Poul Pedersen, Byvejen, Glamsbjerg

1. Været med til at beskrive den danske tidsånd og poesien i vores liv, så man fik en spejling af sin eksistens i verden.

2. En person med samfundskritiske og samtidig kærlige øjne på vores samfund som skrev underskønne melodier dertil.

Poul Erik Grønnegaard, Gl. Vindingevej 118, Nyborg

1. For mig var/er Kim Larsen Danmarks troubadour nummer et til alle tider. Han skrev de sange og komponerede de melodier, der for altid vil hænge i mit øre.

2. Jeg husker Larsen bedst, når jeg mindes at jeg dansede forelsket med min hustru til hans forunderlige musik, der ramte præcis ind i den danske folkesjæl på den måde, at vi altid havde hørt den melodi før, den var en del af min folkesjæl.

Lasse Tajmer, Tobaksgaarden 7, Assens

1. Kim har haft en stor indflydelse på mig - og mere eller mindre bevidst, er han årsag til jeg valgte at gå musikkens vej. Gasolin spillede "prøvekoncerter" i vore lokale forsamlingshus i Jersie - tæt på min skole. Det var med meget kort varsel, at deres manager og ven af min far, Knud Thorbjørnsen annoncerede koncerten. Men der blev altid fyldt - og det var svedigt. I midten af 70'erne arrangerede min far en triple-koncert i Tivolis Koncertsal med Shubidua, Walkers og Gasolin på samme aften. Jeg havde fornøjelsen af at kunne invitere hele min klasse med til koncert - det var stort. Især fordi det var i de år hvor jeg for alvor selv kastede mig over musikken og guitaren. Ikke mindst blev "Værsgo" en slags bibel, som man skulle kunne spille. Ligeså forholdt det sig med med repertoiret fra Beatles og den unge Sebastian. Senere i livet har jeg haft fornøjelsen af at arrangere fem koncerter med Kim Larsen: To i Svendborg og tre i Assens. Hver gang har været en stor fornøjelse - og Kim var bare på alle måder den største.

2. Jeg vil huske ham som en af de største personligheder i dansk musik. Hans sans for at skrive vanvittigt gode tekster, melodier der rører så mange mennesker i alle aldre og samfundslag - og som kan synges og spilles ved alle lejligheder. At skrive så mange gode sange, vidner ikke kun om hans store talent - men også hans fuldstændig vilde flittighed og perfektionisme. På det mere personlige plan vil jeg huske Kim som en meget sammensat person: Jeg har altid elsket hans "fandens-i-voldsked" - og samtidig er der også noget ordenligt og æstetisk ved ham. Kim omtalte sig selv som gammeldags - det ved jeg sgu ikke om han var. Han var først og fremmest tro mod sig selv og sine holdninger. Og ja, måske temperamentsfuld, stædig og alt muligt andet. Men det er vel skyggesiderne af et lidenskabelig og engageret menneske? Der er ingen tvivl om, at Kim var en meget svær mand at komme ind på livet af. Omvendt tror jeg storheden var kolossal - hvis man fik lov at komme tæt på.

Peer Zartov, Halfdansvej 7, Svendborg

1. Kim Larsen har altid været en del af min hverdag, hvor hans musik har haft stor betydning både i glade og triste stunder.

2. Kim Larsen husker jeg som en mand der ikke ændrede sig på trods af hans store succes (også økonomisk). Han vedblev at være samfundsrevseren i bedste forstand.

Keld Haurholm Nielsen, Sivager 11, Bogense

1. Det har altid stået som noget festligt, samtidig med at han også var alvorlig på den måde at han var forkæmper for dem de andre ikke måtte lege med.

2. At han var en mand med sine egne meninger om mange ting, og så var han god til at lave noget alle kunne synge med på. Folkelig og fornøjelig, det er det jeg vil huske ham for.

Jytte Klaja, Guldøjevænget 55, Odense S

1. Jeg bliver glad af hans musik, elsker at synge med. For mig er han dansk kultur.

2. Jeg husker ham for hans hjertelighed. Hvis jeg var på torvet skulle han altid lige hilse på den ældre borger jeg havde med i kørestolen. Imødekommende og altid et smil på læben.

Jesper Juel Pedersen, Kildebakken 20, Odense S

1. Kim Larsens musik har altid betydet hygge, fest og højtidelige stunder. Når vi hvert år tog til hans koncerter med Kim Larsen hatten på hovedet, det skævtsatte slips og en øl i hånden og hørte hans sange, så følte vi os som Larsen selv.

2. Jeg husker Larsen bedst til hans koncerter hvor han altid kunne lave en fest. En fest man kunne leve højt på længe og en person vi vil leve højt på resten af vores liv. Vi kommer til at savne ham.

Johnny Duvander, Grenvænget 15, Svendborg

1. Jeg kan godt lide jordnære folk og Larsen var en mand af folket. Alle i min omgangskreds kan lide teksterne, melodierne og dermed musikken fra de kun er 10 år, til de ældste oppe i 90'erne. Jeg har stort set alle hans CD'er og de får endnu betydning for mig fremover.

2. Fra først i 70'erne hvor Gasolin spillede i min hjemstavn Bogense og Nordfynshallen og har også mødt ham på "hans" værtshus i Odense, hvor han sad alene med en øl, samt dagens avis, hvor vi kun hilste på ham med et nik og dermed respekterede hans privatliv.

Jan Grandal, HC Lumbyes vej 208, Odense N

1. Det er min ungdom med Gasolin på Christianshavn.2

2. "Kvinde min", er min og min kones melodi derfor vil vi altid mindes Kim.

Kristian Lohmann Andersen, Ejlskovvej 72, Søndersø

1. Jeg er 58 år og min første koncertoplevelse var i midten af 70'erne til Gasolin koncert i det gamle Fyens Forum. Siden har jeg fulgt ham og holdt meget af hans musik både til at lytte til og danse til ved festlige lejligheder. Jeg var også til hans sidste koncert i den Fynske Landsby for cirka en måned siden og det var en fantastisk dejlig aften, hvor han som altid havde fat i sit publikum. Jeg har stadigvæk mange af de vinyl plader jeg købte tilbage i 70'erne samt kassettebånd og cd med ham så han er nok den som har betydet mest for mig med sine sange.

2. Han var grovfilen, hankatten, flabet og ligetil.

Carsten Kroghsbo, Prins Haralds alle 196, Odense SV

1. Er vokset op med hans musik og sunget med. Kan vel ikke være mere folkelig.

2. Som storryger, men vist nok med et meget stort hjerte som ikke ret mange kender til.

Bo Sørensen, Strandpromenaden 18 st, Nakskov

1. Danmark ville ikke være samme uden Gasolin og Kim.

2. Engang filosofiske tanke:"Langebro" - den kan de store udenlandske bands selvfølgelig ikke ....meget dansk...dimension.

Anne Hjeresen Karlsen, Bjørnøvej 18, Svendborg

1. Musik og sange for alle aldre.

2. Lidt af en rebel og sin egne meninger, ikke bange for at sige dem og sine holdninger.

Marianne Jensen, Mågevej 2, Vissenbjerg

1. Rigtig meget en folkelig sanger, som absolut ikke virkede som han havde mange penge.

2. Hele hans måde at holde koncerter på.

Karsten Bomholt, Allingtonvænget 36, Odense N

1. Jeg var i Italien i 1969. Det var samme år, som Gasolin blev dannet. I begyndelsen var rockbandet forholdsvis ukendt, og jeg havde kun perifert hørt om det, og det var slet ikke i mine tanker, da jeg krydsede grænsen til støvlelandet. Langs alle veje blev man imidlertid mødt af store skilte med ordet Gasoline. Navnet brændte sig fast, og et par år senere var det umuligt at undgå. Musikken og især dets frontfigur blev hvermandseje, og ligesom hos stort set alle øvrige danskere har Kim Larsens tekster fulgt mig lige siden.

Kim Laursen, Stellavej 14, Odense NV

1. Rabalderstræde er min favorit. Det meste er dog rigtig godt og har givet rigtig rigtig mange hyggelige timer.

2. Da konen og jeg kom ind på Lørups en sen aftentime og Kim udbrød: "Der kommer årets par".

Hans Møller Kvindebjerg Hansen, Kærvangen 18, Middelfart

1. Han har betydet rigtig meget, han har altid været der, først med Gasolin og så solo og med Kjukken, og vi vil altid huske hans slagere fra gode fester, da musikken er fantastisk til at danse til, og er man i dårligt humør kan denne også rette op på det.

2. Han har altid gået imod strømmen, en slags rebel, og det er vigtigt at nogle viser denne vej, så vi ikke alle går i samme spor.

Jan Saugmann Razniak, Nørrebjerg Runddel 171, Odense SØ

1. Alt, jeg har fulgt Gasolin og Kim Larsen siden 1971. Da jeg fik at vide Kim var død tænkte jeg straks på nummeret "Lille Henry".

2. Jeg husker bedst Kim som en fantastisk sanger, både i Gasolin og siden hen. RIP

Finn Schlotfeldt, Toftevejen 6, Marstal

1. Hans musik - om det var Gasserne - solo eller Bellstar eller Kjukken så skabte han/de en folkelig atmosfære og tekster alle kunne være med på - lige fra lejrbål til guldbryllup.

2. Hans kvikke/flabede bemærkninger - og så sang han fantastisk.

Peter Pætau, Lupinvej 71, Odense NV

1. Jeg har flere CD'er og de er gode når man køre bil.

2. For gode sigende sange.

Kirsten Gramm Mogensen, Hellet 60B, Svendborg

Dengang da jeg var lille - har en fortsættelse i en af Kim Larsens sange som lyder: "var der sporvogne, som sagde ding dong". Og jo det var der, for han og jeg er cirka lige gamle, og kan huske sporvognene. Når jeg om morgenen sad bag på min mors cykel, ind ad Hunderupvej i Odense, for at blive bragt til børnehaven - var der masser af sporvogne, der passerede parallelt med cyklen. Lyden som faktisk sagde "ding dong", betog mig når vi kørte med sporvognen. Det skete ret ofte. Det må være derfor, at netop dén sang som Kim fremførte, har så meget værdi for mig. Minderne, de er krystalklare, når melodien runger ud i mit hjem eller på alle de digitale medier. Har hørt den gentagne gange.

Minder på stribe - fordi Kim nu er afgået ved døden, søndag den 30. september 2018. Jeg var på vej i studiet for at lave en reportage fra S-kongressen i Aalborg, i den forgangne uge. Lyttede til vores radiostation på vej derind - og hørte så, først der, informationen om at Kim Larsen var udåndet søndag morgen. Det var sært, og svært, at skulle på live lidt efter.

Kim blev en nær bekendt i mange år - og vores kontakt allerførst, startede da jeg var chefbartender på Diskotek Tordenskiold i Asylgade i Odense i 1970'erne. Oppe ovenpå restauranten fandtes køkkenet, og personalets garderobe. Jeg skulle op og hente en nøgle - men i den dør hvor jeg skulle ind, sad Kim på dørtræet i den åbne dør (på tværs) og klimtede på sin guitar. Han skulle på, nede i diskoteket senere. Jeg spurgte ham om han lige ville tage benene ned fra dørkarmen, så jeg kunne passere? Øhhhh - Kim grinede lidt, og sagde så, at jeg vel lige kunne vente til han havde øvet færdig. Nej, det kan jeg ikke Hr. Larsen. Jeg er på arbejde. Nårh ja, sagde han så, og gav efter. Men jeg sagde til Kim, at han jo som kompensation for sin opførsel, kunne lave en autograf til min ni-årige søn. Og lynhurtigt tegnede han sig selv på min tjenerblok - og med en smøg i munden naturligvis - og tillige hans signatur. Herefter konstaterede Kim Larsen, at nu var vi vel fortsat gode venner? Og ja, det blev vi faktisk lige dér. Kim Larsen boede jo stadig i København, men nogle år efter, kom han med sin vognkaravane til Odense med Cirkus Himmelblå. Vi mødtes igen, da vi havde personalefest på Fyens Stiftstidende, hvor både Erik Clausen og Kim Larsen var trækplastrene ved festen. Fantastiske mennesker begge to. Ikke kun som artister, men som ordentlige og favnende mennesker. Vi fik talt sammen efter deres optræden - og fik en skænk sammen. Det var tydeligt at Kim og Erik syntes godt om mig. Sådan noget tager kun et splitsekund at fange - men også i modsat retning. Kort efter var jeg i København, i forretningsøjemed, og bedst som jeg gik ved Sass-Hotellet, hørte jeg på bredt københavnsk, og råbende, fra den anden side af fortovet: "Dér går sgu da fynboen". Det var ret sjovt og naturligvis måtte vi ind og spise sammen. Og ved I hvad? Sikke dejlige timer, med to så festlige mennesker. Vi holdt kontakt sporadisk, og pludselig, lige pludselig så flyttede Kim til Odense i Claus Bergs Gade, i ejendommen hvor Lørups Vinstue stadig ligger. I øvrigt var det en anden ven af mig, Frank Steen, som sov ind alt for tidligt i 2008, der ejede Lørups. Og dér slog vi vore folder, os der var musiske anlagte. John harmonika - sad der stort set hver dag/aften og spillede på det hvide klaver, hvor jeg var solist. Da Kim så flyttede ind i samme bygning i Odense (hvor han boede til nu), blev min nærhed og mit kammeratskab betydeligt udviklet. John, Kim og jeg, spillede og sang der, så tit vi kunne finde sammen. Det var en ualmindelig varm og musisk dejlig tid, dén på Lørups Vinstue i Odense. Vores musiske sammenhold foregik over mange år - men jeg fraflyttede Odense, og vore veje skiltes. Kim udåndede, og jeg ved nu, at tanken om at genoptage kontakten til Kim Larsen er endegyldigt slut. Minderne, dem har jeg. Og der er mange, mange flere. Hvil i fred, Kim.

Hans Lærke, Næsbyvej 97, Odense N

Mit første konkrete "møde" med Hr. Larsen, var, da en god kammerat spurgte, om vi ikke skulle gå til en koncert med dem. Vi er tilbage i cirka starten af 1970 'erne. Det foregik i det gamle Fyns Forum i Odense, og det blev til en stor aften.

Siden har Hr. Larsen og diverse bands, haft en kæmpestor indflydelse på vores liv. Ikke mange komsammener er foregået, uden at han og bandet har været en del af festen. Jeg har brugt hans musik som instruktør i gymnastiktimerne. Og til en formiddag, hvor der stod rengøring på programmet, eller blot til lyst.

Et par gange har jeg krummet tæerne, fordi han har haft stærke synspunkter og meninger om visse emner. Men det har aldrig gjort at jeg ikke havde kæmpe glæde overfor ham og musikken. Flere koncerter har vi deltaget i, og det med stor fryd. Hr. Larsen har gennem tiderne, og via flere bands, formået at få os til at nære dyb respekt, glæde og begejstring for ham. Tusind mange tak.

Yderst trist for familien, men også for os danskere og resten af verden.

I dyb respekt og taknemmelighed.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce