Odense Letbane møder ofte kritik i Fyens Stiftstidendes spalter - kritik fra f.eks. lodsejere, butiksejere, buspassagerer, bilejere og læserbrevsskribenter.

I denne omgang vil vi imidlertid gerne høre fra mennesker, som kan se fordelene ved letbanen; ja, som måske ligefrem glæder sig til, at letbanen begynder at køre.

For hvad er egentlig det bedste ved den kommende letbane? Hvordan ser du Odense forandret til det bedre, når letbanen er i drift? Hvilke styrker vil letbanen efter din mening tilføre Odense?

Knud Erik Søndergaard, Calle Niagera 36, Orihuela Costa Spanien
billede

Det er altid godt, når der sker noget nyt. I næsten alle byer i Europa er der letbaner, som virker godt og ikke larmer og oser. Det vil også virke i Odense. Etape 2 må gerne hurtigt planlægges. Et problem både for busser og letbanen er prisen. Det er alt for dyrt og for få afgange. Allerede nu sker der en stor udvikling i Odense - nye restauranter åbner, og der er mange spændende tiltag. Så vær ikke en sur gammel mand eller kvinde, men glæd dig over udviklingen.

Bent Nielsen, Koldinghave 8, Gelsted

Jeg forestiller mig, at for at få os ude fra landet ind til Odense by må der blive nogle kæmpe p-pladser placeret, måske fire steder, fra de forskellige verdenshjørne, hvor vi kan parkere og fra "stationerne" så kan køre med letbanen ind i byen, som vi ellers faktisk har opgivet at komme ind til, som det nu er med trafikforholdene. På denne måde kan Odense by måske aflaste de store butikskæder, dem med mange p-pladser, og få en del af handelen tilbage.

Per Flesner, Dyrhøjvej 1, Odense M

Jeg mener, letbanen bidrager til moderne transport og logistik i en moderne by. Glæder os til at se vore patienter hoppe ud af opdateret sporvogn, et miljøvenligt transportmiddel.

Jørgen Bjerring, Magtenbøllevej 94, Vissenbjerg

Miljøet bliver bedre. Mindre støj og møg. Og trafikafviklingen bliver mindre "konfrontativ", når passagerer på en letbanestrækning ikke fylder som bilister, cyklister eller fodgængere på veje og stier.

Knud Dencker-Jensen, Stågerupvej 48-50, Vester Skerninge

Da jeg bor i "Fristaden Staagerup", 5762 Vester Skerninge, har jeg ingen mening om letbanen i Odense, men mener, at det er en god idé. Jeg har kørt med lignende baner i andre lande og mener, det er smart.

Med mangel på parkeringsmuligheder i bymidten er det en fordel at parkere i yderområderne og med letbanen hurtigt kunne komme til den destination i byen, der er målet for rejsen. Her vil anvendelsen af letbanen være en fordel. Infrastrukturen i transporten bør være let overskuelig, så man finder den bedste parkering med tilknytning til letbanesystemet, der fører den ønskede destination.

Jacob T. Davidsen, Vindeby Birkevej 13, Svendborg

Jeg glæder mig meget, til letbanen kommer. Til at jeg kan tage Svendborgbanen, skifte i Hjallese og bruge letbanen gennem hele byen. I forhold til biltrafik, parkering og andre trælse tiltag er letbanen en superdejlig løsning. I en årrække giver byggeriet en masse besværligheder, men sådan er det vel altid: Først så meget ondt igennem, og så kommer det gode.

Letbanen giver en fin mulighed for at komme nemt og sikkert gennem Odense. Fra SDU, OUH, banegård og til hele det øvrige Odense i gadeplan. Letbanen kan transportere en meget stor mængde passagerer, der ville fylde enormt i biler og p-pladser.

Fuldt udbygget er det en meget fin transportmulighed.

Jeg byder letbanen meget velkommen.

Bjarne Sønderskov, Irisvej 14, Tommerup

Letbanen får en kontinuerlig drift i forhold til busser og biler, hvilket givetvis vil være til glæde for passagererne.

Jeg mener dog ikke, der har været orienteret om transporttiderne i forhold til busserne. I så fald er det vigtigt at informere herom, især hvis der er tidsmæssige besparelser, så bør den være nemmere at sælge til kunden.

En stor fordel vil det også være, rent miljømæssigt, idet der ikke vil være udledning af CO2.

Peter Pætau, Lupinvej 71, Odense NV

Som beboer i Tarup glæder jeg mig til, at letbanen kommer i gang. Faste tider, hurtigt frem. Når man oplever i også mindre byer i Tyskland, hvordan trafikken glider i "let baner" er det en fornøjelse.

Jens Peter Madsen, Vandmøllevej 6, Davinde, Odense SØ

Jeg ser da frem til, at vi kunne få færre personbiler i centrum, og flere som finder det attraktivt at lade bilen stå og tage letbanen ind til centrum.

Den kollektive trafik i Odense og på Fyn i det hele taget er jo elendig og underprioriteret, og jeg håber, at letbanen kan blive et løft for den kollektive trafik i byen.

Jeg tænker tit på, når jeg er i København, at der behøver man ikke at løbe efter bussen, for der kommer en mere et øjeblik efter. I Odense kan der gå hele og halve timer, inden der er en bus mere, hvis man i øvrigt har styr på, hvor man skal vente lige for tiden. Det er håbløst og elendigt og kan næsten kun blive bedre med en letbane, som kan bringe mere tempo i den kollektive trafik.

Søren Damgaard Larsen, Juvelvej 17, Odense NV

Odense Byråd har set positivt ind i fremtiden med beslutningen om at anlægge letbanen. Den bliver til gavn for en stor del af befolkningen i byen med dens otte afgange i timen fra stationerne. Herudover vil mange institutioner og deres brugere få stor hjælp til mobilitet på grund af let fremkommelighed. Jeg tænker her særligt på det nye OUH, banegårdcentret, universitetet og idrætsparken samt de tre store indkøbscentre - Rosengård, Tarup og City.

Jeg glæder mig til slutningen af 2020, hvor vi forhåbentlig kan tage letbanen i brug.

Leo Jensen, Falkevej 8, Bogense

Vi kan glæde os til en næsten støjfri og helt røgfri supertransportør, der binder byen sammen.

Mal den i indbydende farver, der siger velkommen om bord.

Giv den et unikt navn i stedet for et kønsløst Odense Letbane. Hvad med Thorsbanen eller Thorsvognen og et logo med Thor, Odins søn, i sin gedebukkeforspændte vogn, der tordner over himmelen?

Et altid levende træfpunkt, hvor folk mødes, udveksler nyheder, laver mødeaftaler og kommer hurtigt frem til deres destination.

Pernille Møller Christensen, Kronhjortløkken 64, Odense NV

Letbanen vil sænke den vanvittige forurening personbilerne afstedkommer. Det skal blive en fornøjelse at indånde den friske luft i stedet for at gå rundt i tåger af bilos.

Ane Sandal, Fuglebakken 116, Odense NV

Jeg glæder mig vildt til letbanen. Jeg bor 1,5 km fra Tarupcentret og ser en stor fordel i at kunne tage letbanen fra Tarup og ind til mit arbejde, til og fra teater, biografer og en tur i byen.

Jeg får en overkommelig cykeltur til letbanestoppestedet og får så lidt dagligt motion og nemt til handel på vej hjem.

Busserne dur ikke. Der er ikke mange afgange, der passer til mit behov, og om aftenen er det næsten umuligt at bruge bus. Desuden er busserne afhængig af den øvrige trafik.

Letbanen skal nok blive en succes, hvis antal af afgange bliver stort nok, og billetprisen bliver lav.

Letbane = nemt og hurtigt.

Jørgen Krøigård, Skrænten 21, Odense N

Mit håb er, at letbanen vil betyde mindre biltrafik i Odense. Den går jo fra centrum ud til de store parkeringspladser ved Rosengårdcentret, Bilka og Universitetet - og videre ud til det nye sygehus.

Forhåbentlig vil mange bruge banen og ikke bilen.

Desuden håber jeg, at buslinjerne bliver lagt om, når banen begynder at køre.

Busserne må få nogle fødelinjer til banen. F.eks. er det absurd, at vi fra Næsby ikke kan tage bussen til Tarupcentret.

Det må ændres, når letbanen kommer. Ellers får vi ingen gavn af letbanen.

Bjarne Toft Olsen, Ålevejen 11, Assens

I "gamle" dage kørte vi til Odense Zoo og satte bilen der, hvorefter vi tog med bus ind til centrum. Den funktion kunne letbanen også få, hvis der var en parkeringsplads til biler fra oplandet.

Hanne og Hans Lærke, Næsbyvej 97, Odense N

Min kone og jeg har boet i Odense i over 40 år. Vi har været en del af: "Der er gået Odense i den."

Endelig opleves, at vi har fået vind i sejlene, og der er noget, der peger fremad.

Her er letbanen et godt eksempel på noget, der går den vej. Vel er der problemer her i byggefasen, og mange borgere har alvorlige gener i den forbindelse. Det mener vi ikke kan undgås, og vi mener, at det er en investering, som bliver tilbagebetalt på den lange bane.

Udviklingen er soleklar: Flere mennesker, flere biler, flere studerende og generelt større behov for at komme rundt - hurtigt.

Da projektet startede, var der et solidt flertal for at få gjort noget ved den trafikale situation i byen - og det er det vi er godt i gang med.

Lad dog være med at øs så meget surhed ud over et projekt, som vi i fremtiden vil være henrykte over.

L. Madsen, Rosenlunden 9, Nyborg

Det vil lette meget af den trafik, der er i den indre by.

Bent Ib Øllegaard Olsen, Sømarksvej 142, Søndersø

Jeg kender lidt til letbane-trafik. Har en datter, der bor ved Basel, så jeg kommer ofte til byen, der er på størrelse med Odense - ca. 200.000 indbyggere.

Her kaldes letbanen en "Tram", og efter hvad jeg hører en stor glæde for byen. Den er udbygget til hele byområdet. Derover er der nu tale om at udvide kørslen til nærområder i Frankrig og Tyskland, som af de berørte områder vurderes meget positivt.

Trafikken i Basel glider meget let og tilfredsstillende og kører til tiden, ingen trafikpropper. Med hensyn til påkørsler har jeg hørt, at de er næsten ikke eksisterende.

Så Odense, op på hesten og planlæg de næste etaper at fremtidens letbane. Kan som oplysning anføre, at jeg er født i Odense og var med på sidste tur med sporvogn i 1952.

Gunnar Vind Ebbesen, Sybergsvej 9, Odense SØ

At virksomheder, forretninger og borgere kan regne med og planlægge efter, at der mange år ud i fremtiden findes en fast forbindelse - evt. udbygget - på de strækninger, letbanen vil komme til at betjene.

Lars John Holst, Søgårdsvej 28, 1.,tv., Svendborg

En letbane er hurtigere forbindelser rundt i byen. Den er CO2-neutral, drives på el, erstatter busser og er mere miljøvenlig, støjer ikke på samme måde og er ikke i konflikt med andre trafikanter i sit spor, så kan kun hilse letbanen velkommen til de større byer.

Richart N. Petersen, Dronning Louises Vej 17, Odense C

Maskinstormere. Gennem tiderne er alle nye tiltag blevet mødt med massiv kritik. Dampmaskinen, jernbanen, bilen, broen blot for at nævne enkelte.

Foranderlighed og nytænkning er gennem alle tider blevet mødt med skepsis.

Sådan er det også med letbanen i Odense. Alt for mange finder fejl og mangler fremfor at se på de nye muligheder det giver.

Lad mig blot nævne nogle få goder Odense får glæde af:

Hurtig og sikker transport fra a til b.

Udvikling af byen - fra stor by til storby.

Afskaffelse af den massive biltrafik i bymidten.

Markant bedre luft i byen.

Og ... om 20 år er der ikke plads til alle de biler, vi gerne vil købe.

Der er kun et alternativ, nemlig en letbane og satsning på cyklen i bymidten.

Letbanen er det bedste, der er sket for Odense i mange år.

Anni Lindvig, Njalsvej 181, Odense NV

Jeg ser en stor fordel ved at få afhjulpet forurening af luften i vores bymidte, hvis billetprisen på letbanen desuden bliver overkommelig.

Jeg tror på, det bliver fint. Jeg synes, det er spændende med alt det, som foregår i vores by lige nu, nu cykler jeg rundt, og det gør jo, at jeg kan komme frem ligegyldigt, hvor jeg skal hen.

Tak, fordi I har lavet smutveje til os cykelister.

Jeg glæder mig til en ny by.