B1909's fodboldskole. Olav vender sig i sin grav

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Karsten Henningsen, Violvænget 18, Odense
Billede
Debat. 

Fyens Stiftstidende oplyser 15. juni, at Børn- og Ungeudvalget i Odense tirsdag skal drøfte et oplæg fra forvaltningen om, hvorledes man kan finansiere oprettelsen af 10 såkaldte "UC - Aktivitetssteder" for at imødekomme den omfattende kritik fra borgerne i byens yderområder over, at man tidligere har nedlagt 35 lokale fritidsklubber og erstattet dem med 10 centrale ungdomscentre.

Det er rosværdigt, når politikere hører borgernes protester og forsøger at komme dem i møde.

Men hvordan man kan komme i tanke om at medfinansiere de 10 UC- Aktivitetssteder ved at ødelægge et af de bedste eksempler på en vellykket fritidsaktivitet i et belastet område, fodboldskolen i B1909, står hen i det uvisse. Forhåbentlig er det "regnefolk" i forvaltningen uden føling og indsigt med fodboldskolen - og ikke politikere, der har født den idé.

Idéen om en fodboldskole blev udtænkt at tidligere landsholdsspiller, Allan Michaelsen, B1903, der dengang var tilknyttet B1909, og den blev startet og gennemført af nu afdøde skoleleder på Humlehaveskolen, Olav Nielsen.

Ved Olav Nielsens bisættelse tidligere i år, hvor både den nuværende og tidligere borgmester samt mange byrådsmedlemmer deltog, skortede det ikke på ros og anerkendelse for det store arbejde til gavn for områdets børn og unge, Olav havde udført både i sit arbejde og privat; fodboldskolen blev i den forbindelse nævnt flere gange.

Jeg har selv, inden jeg gik på pension fra mit job i Børn- og Ungeforvaltningen, været tilforordnet Distrikt Øst og haft tilsyn med fodboldskolen, hvorfor jeg på tæt hold også har oplevet den succes, den har været.

Man kan ikke forestille sig, at der i byrådet er B1909-fjendtlige kræfter, der gennem en omlægning af fritidsklubberne, der skal sælges som en imødekommelse af borgerønsker, bevidst kommer til skade B1909 - nej vel.

Hvis man vil gøre noget godt for fritidslivet og integrationen i Distrikt Øst, skal man ikke spare på fodboldskolen; men tværtimod hjælpe B1909, som ikke kan trække på forældre-ressourcer til hjælp om holdene og kørsel til kampe på udebane. En værdifuld, gratis forældrehjælp, som klubberne uden for Vollsmose heldigvis kan trække på.

Olav må vende sig i sin grav. Mange andre vender sig forhåbentligt mod forslaget.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce