beskæftigelse

Det er dejligt at se, at så mange læser og reagerer på mine indlæg i Fyens Stiftstidende. Dog finder jeg det noget bekymrende, at flere åbenbart ikke gør sig ulejligheden at læse hele mit indlæg, før de rakker det ned i avisen.

Bent Nielsen kalder mig den 2/11 naiv, fordi jeg i et indlæg den 31/10 tillader mig at have en smule optimisme omkring sektorskift og efteruddannelse af arbejdsløse.

Men det virker som om, at Bent Nielsen ikke rigtig har læst, hvad jeg skriver, eftersom hans begrundelse for at kalde mig naiv bunder i, at jeg åbenbart skulle mene, at man "bare" kan skifte branche, som vinden skifter.

Derfor synes jeg nu for Bent Nielsens skyld, at vi skal tage den igen: Nej, jeg mener ikke, at det er muligt og rimeligt, at omskole alt og alle til hvilken sektor, det nu behager arbejdsmarkedet.

Men der er ingen grund til at opgive personer, som gerne vil og kan have et arbejde. 

Det kan vi ikke være bekendt over for den ledige, og det har det danske samfund ikke råd til i den globale tid, vi lever i.

Omstillingsparathed og livslang læring er nøgleord i den verden, vi lever i i dag, og derfor har regeringen løbende forbedret mulighederne for at opkvalificere sig hele livet. Med velfærdsaftalen fra 2006 har regeringen bl.a. afsat en pulje på én mia. kr. til mere erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, givet håndslag på et markant løft og en målsætning om 40.000 kursister årligt på læse-, skrive- og regnekurser for voksne, forbedret voksenlærlingeordning og givet tilsagn om 2.000 flere voksenlærlinge samt endelig gjort jobrotationsordning permanent.

Det behøver nødvendigvis heller ikke at være omkostningsfuldt for den arbejdsløse at skifte sektor, som Bent Nielsen ellers skriver. Godt nok er der på AMU-uddannelser deltagelsesgebyrer, men man har som lønmodtager mulighed for at kompensere løntabet med et beløb svarende til den maksimale dagpengesats.

Men lad mig endnu gang understrege, at vi ikke bare kan kaste arbejdsløse rundt fra sektor til sektor, alt efter hvor der er behov. Vi taler om mennesker, som bruger en stor del af deres liv på arbejdet, og derfor er det vigtigt, at dette stemmer overens med personlige interesser og identitet.
  • fyens.dk