At slukke for livet

Inge Dam (R) Nyborg - kommunalvalg 2001

At slukke for livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

LIV/DØD: Nu er en amerikansk kvinde - omsider - sovet ind efter 15 års håbløs koma. Den direkte dødsårsag - fjernelse af en sonde - har givet meget debat - en debat, som man må ønske bliver fortsat og giver en del afklaring.

Herhjemme synes der ikke at være hverken afklaring eller enighed om, hvad man skal gøre i disse så svære tilfælde, og måske er en enighed umulig at nå. Men debatten er fortsat nødvendig.

Mange vil kalde fjernelsen af en madsonde for mord. At man slukker for liv er korrekt, men mord er for de fleste en anden ting. Vi slukker også liv ved aborter, og dyreliv slukker vi jo ofte for uden større skrupler. Til gengæld har mange det svært med at slukke for en respirator, men det bliver hos mange accepteret, når hjernens liv synes slukket. Er det fordi, der herkan gives donering af organer, eller er der helt andre grunde?

Derimod synes vi ikke tilbøjelige til at slukke for liv, når personen - udover andendyb hjerneskade - ikke kan tage næring til sig mere.

Selv måtte jeg se min mor - en gammel dame - fåsonde indopereret og blive tvangsfodret, skønt vi børn - tre i alt - var imod, netop fordi den tilgrundliggende lidelse, som var skader efter apopleksi - var så svær, at enhver form for meningsfyldt tilværelse var udelukket. Forstanden var fuldstændig væk, og hvor er livet så? Det var tydeligvis lidelse, ikke bare for os, men sandelig også for patienten den vinter, det stod på.

Begrundelsen for sonden var, at man ikke måtte sulte vores mor ihjel. Jeg har erfaret, at på nogle sygehuse "må" man, på andre ikke.

Jeg ved stadig ikke, om det er muligt altid at bortvælge sonde og lægge patienten i en døs den sidste tid, hvor man så kan lade vedkommende forlade livet værdigere end det, vi måtte se. Jeg ved heller ikke, om det er det rigtige at gøre. Liv og håb har vi ofte svært ved at se bort fra.

Men det kunne være godt, hvis debatten kom op igen, om der kom lidt klarere lovgivning - med individuel hensyntagen naturligvis, så ikke alt for mange står og ser på håbløsheden, for manges vedkommende i årevis.Selv har jeg naturligvis bedt om via testamente at slippe for det håbløse, men hvem ved, om der bliver taget hensyn til det?

At slukke for livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce