At rejse er at leve

At rejse er at leve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TRAFIK: Trafikminister Flemming Hansen har beroliget den undrende del af befolkningen med, at de 13 milliarder kroner til færdiggørelse af Københavns metro ikke går fra andre trafikprojekter i provinsen. Lad mig slå fast, at metroen er københavnerne vel undt. Alle der har siddet længe i en bilkø i København, kan vel kun ønske sig en metro, der aflaster biltrafikken.

Selv har jeg stor glæde af at parkere bilen hos min datter på Amager og på få minutter gå til Kongens Nytorv eller Nørreport Station og være i gåafstand til Det Kongelige Teater, Nyhavn, Strøget, Rundetårn, Statens Museum for Kunst, Botanisk Have, Amalienborg, Rosenborg. Bare for at nævne nogle af Københavns fortræffeligheder, hvoraf alle skatteborgere er medsponsorer på en pæn del.

Jeg betaler min statsskat med glæde og besøger hovedstaden med glæde. Det er vigtigt, at vi har en international hovedstad, som kan måle sig med Hamburg, Berlin, Rom, Paris og Madrid. Konkurrencen er svær nok i forhold til de store kulturbyer, når vi vil tiltrække turister, som er og bliver en vigtig indtægtskilde. Og ønsker vi turister ikke kun fra Asien og USA, men også fra Middelhavslandene, skal infrastrukturen være i orden, herunder en moderne metro.

Men kæden hopper af, når der ikke samtidig er forståelse for, at de urimelige storebæltstakster forhindrer mange vestdanskerne i at få del i de kulturelle værdier i hovedstaden på rimelige økonomiske vilkår sammenlignet med hovedstadens indbyggere.

Nu ved jeg godt at mange i Vestdanmark netop er flyttet til hovedstaden og formentlig også i fremtiden vil gøre det. Altså medmindre man tænker anderledes. For en fjernelse af brotaksterne vil gøre det muligt at udnytte broens muligheder fuldt ud. Det har Sund og Bælt opdaget ved at gøre det billigere på visse dage og i forbindelse med visse kulturinstitutioner. Hurra for det! Men hvorfor skal borgernes frihed til at benytte broen begrænses og bestemmes af bestyrelsesbeslutninger?

Et argument for at beholde brotaksterne kunne så være, at man ville belaste infrastrukturen endnu mere ved at lukke Vestdanmarks biler løs i København. Men det kunne jo være, at københavnere og sjællændere ville tage til "udlandet", som jeg har hørt en ung københavner kalde Fyn og Jylland. Sjovt sagt, men der er også alvor bag udtrykket.

Når man så investerer 13 milliarder kroner i en fornuftig metro-udbygning, ville koblingen af billigere togbilletter og fjernelse af brotaksterne skabe fair forhold for alle rejsende i Danmark. Tænk hvis Folketinget turde tage denne modige beslutning i 2005, hvor H.C. Andersen fylder 200 år - ham, der fortalte os: "at rejse er at leve".

At rejse er at leve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce