Arbejdsmarked. En sygeplejerske tjener 38.153 kroner om måneden. Er det ikke o.k?
Af: Hans Andersen - MF, Venstre, beskæftigelsesordfører

Dorthe Boe Danbjørg skriver her i avisen, at vi ikke skal tale den offentlige sektor op. Vi skal tale lønnen op. Hun henviser til, at jeg i Debatten på DR2 ikke ville være med til at male et skræmmebillede for vores unge mennesker ved at tale den offentlige sektor ned.

Jeg kan berolige Dorthe Boe Danbjørg og andre med, at hverken jeg, Venstre eller regeringen er imod lønstigninger til sygeplejersker og andre i den offentlige sektor. For offentligt ansatte er en enormt vigtig ressource, der får vores velfærdssamfund til at hænge sammen. De arbejder benhårdt hver eneste dag, og derfor skal de selvfølgelig have en ordentlig løn og gode ansættelsesvilkår. Spørgsmålet er, hvor meget lønnen skal stige. Og det er så op til arbejdsmarkedets parter at forhandle om. Det er simpelthen en sejlivet myte, at regeringen ikke ønsker at sikre offentligt ansatte ordentlige løn- og ansættelsesvilkår.

Men jeg synes, det er bekymrende, når formand for Dansk Sygeplejeråd Grete Christensen insisterer på at tale den offentlige sektor ned. Og det er egentlige ikke så meget lønsnakken, men den generelle retorik, jeg synes er bekymrende. For hvordan skal det få flere unge til at vælge sygeplejerskeuddannelsen, når Grete Christensen omtaler den offentlige sektor som lavstatusarbejde?

Det er attraktivt at arbejde i den offentlige sektor, lad os lige holde fast i det. Ansættelsesvilkårene er gode - eksempelvis med gode muligheder for omsorgsdage, barselsorlov med løn og gode pensionsvilkår.

Om lønnen er for høj eller lav, skal jeg ikke gøre mig til herre over. Men måske har debatten brug for lidt nuance. For lad mig stilfærdigt bringe det faktum på bordet, at en gennemsnitlig fuldtidsansat sygeplejerske i kommuner og regioner ifølge Danmarks Statistik tjener 38.153 kroner om måneden.

Jeg siger bestemt ikke, at det er for højt. Men det er et stykke over den retoriske overligger, som er presset ned over debatten.

Mere om emnet

Se alle
1
OK18. - Talmanipulation af værst skuffe

OK18. - Talmanipulation af værst skuffe

Sygeplejerskejob. - Vi skal ikke tale den offentlige sektor op. Vi skal sætte lønnen op

Sygeplejerskejob. - Vi skal ikke tale den offentlige sektor op. Vi skal sætte lønnen op