Arbejdsmarked. 10 millioner skal hjælpe ledige på kanten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brian Dybro, rådmand, SF, Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, Odense
Jagten på magten
Debat. 

I Odense har vi godt 4200 ledige på kanten. På kanten af at komme så langt væk fra arbejdsmarkedet, at det bliver en meget lang og hård kamp at komme tilbage igen.

Det er mennesker, der er på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse, og som har andre problemer end, at de mangler arbejde. Det kan være den unge mand, der endnu ikke er kommet i uddannelse og har sociale problemer, eller det kan være hende, der har været ledig så længe, at hun har mistet troen på sig selv.

Det er mennesker, vi er nødt til at hjælpe endnu mere, end vi gør i dag. Vi skal blive langt bedre til at få dem, der er på kanten af arbejdsmarkedet, tættere på et job. Og det er netop nu, hvor der er gang i væksten, at vi skal have flere med.

Det er også derfor, jeg glæder mig over, at vi i byrådet netop har afsat 10 millioner kroner årligt i budgetforliget til netop denne opgave. 10 millioner, der vel at mærke kommer oveni alle de andre ting, vi allerede gør for de arbejdsløse - for vi ved faktisk en hel del om, hvad der skal til. Det har både vi i Odense og andre kommuner erfaringer med.

For det første skal vi have flere samtaler. Den unge mand i mit eksempel skal have tættere og oftere kontakt og samtaler med sin jobrådgiver. Der skal være kvalitet i samtalen, og han skal føle sig taget alvorligt.

For det andet skal vi gøre brug af virksomhedspraktik. Det kan give hende, der mangler troen på sig selv, noget selvtillid at få arbejdsmarkedserfaring gennem en praktik - og vi kan se, at når det rigtige match mellem den arbejdsløse og virksomheden er til stede, så fører det ofte til job.

For det tredje skal der være mulighed for at sætte ind med social- og sundhedsmæssig støtte, hvis der er behov.

For det fjerde skal virksomhederne være klar til at tage et socialt ansvar. Det oplever jeg faktisk, at mange virksomheder gør i dag. Men det er afgørende, at endnu flere vil tage socialt ansvar fremover.

Hvis vi lykkes, gør vi gavn hele vejen rundt. Det vil være godt for det enkelte menneske og hans eller hendes familie, for det giver livskvalitet og selvværd, når man kommer ud af sociale problemer og oplever, at der er kolleger, der har brug for en. Hver dag.

Det vil samtidig være godt for virksomhederne, som har brug for arbejdskraft, og det vil være godt for hele Odense, for hvis vi får flere ud af ledighedskøen, så får vi en bedre økonomi, og dermed råd til bedre velfærd.

Det er en svær opgave. Men ikke umulig. De 10 millioner kroner er en god start, og forhåbentlig bliver det også en god start for de mange arbejdsløse på kanten af arbejdsmarkedet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce