Amfiscenen. - Jeg står gerne lidt i vejen for "udviklingen"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jørgen B. Christensen, Café Biografen
Louise Koustrup
Debat. 

Forleden dag skrev Peter Hagmund en leder med titlen "Plads til fornyelse". Her tilslutter han sig de tanker, Brandts Klædefabrik's ejere KD-selskaberne, applauderet af områdets største aktør (i hvert fald arealmæssigt) Kunstmuseet Brandts, foreslår, at Amfipladsens største og mest markante element, Amfiscenen inkl. amfiopbygningen og taget over det hele, skal fjernes.

Helt præcist hvorfor fremgår ikke tydeligt af lederen, men det nævnes, at der oftest ikke sker noget på scenen, og at den er uflexibel og forhindrer en masse i at ske på den plads den optager. Hvad mon det kunne være?

Vi er lige gået ud af august, hvor der stort set daglig har været arrangementer på scenen. Lad mig bare nævne Jam Days, Rock Med Rynker, Blomsterfestival, HCA Festival, Open Air Film og lige nu Generator. Men det er rigtigt, at der ikke er arrangementer alle årets dage på amfiscenen. Men det er der vel heller ikke på Magasinet, Odeon eller andre faste scener i byen.

Men i modsætning til de andre faste scener så er amfiscenen - når den ikke anvendes til koncerter og lignende - meget ofte befolket af legende børn, skoleklasse- eller børnehavebørn, som spiser deres madpakke efter f.eks. et Brandts-besøg eller andre, som bare vil slå sig ned uden at frekventere en af områdets beværtninger. Så helt øde er der sjældent.

Og selv om Amfiscenen ligger der og fylder, har der på pladsen foran amfiscenen været holdt en perlerække af forskellige events. F.eks. secondhandmarked, legetøjsmarked, Spis festival, biludstilling, streetkøkken, øllets dag, etnisk food marked, rosévinens dag, langbordsmiddage, brætspil festival, tango-, salsa- og swing danse aftener.

Det kan jo godt virke lidt bagstræberisk og fodslæbende at tale imod fornyelse, modernisering og udvikling. Men jeg synes i høj grad, der er grund til at tænke sig godt om i denne sag. Jeg er ikke sikker på, at fornyelse altid blive til forbedring. For få år siden blev pladsen bag klædefabrikken fornyet efter alle kunstens regler. Topmoderne med interaktiv belysning og springvand og fyldt med pladsinventar til leg og ophold. Please - lad det ikke ske igen på vores side.

"Vores" ret unikke og meget velbesøgte plads skal naturligvis vedligeholdes og løbende tunes, så den kan forblive attraktiv, stimulerende og indbydende. Men at rydde den og starte forfra er jeg dybt uenig i - og jeg har en fornemmelse af, at jeg ikke er alene om det synspunkt.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce