SPEKULATIONER: I disse dage ser vi pressens store spekulationer over, om statsministeren udskriver valg til Folkestinget til afholdelse på samme dag som valg til by- og amtsrådene 20. november.

I samme forbindelse ser vi diverse såkaldte valgeksperter udtale sig for og imod en sådan mulighed. En af de negative spekulationer går på, at det vil være uhensigtsmæssigt at afholde valget på samme dag, idet vælgerne ikke vil kunne tingene adskilt (valg til amts- og byråd og folketing er jo vidt forskellige) og vil komme til at blande de forskellige afstemninger sammen.

Det er meget typisk, at "eksperter" og derefter mange politikere ikke tror på andre end sig selv, så reaktionen fra den side kan ikke undre nogen, men I kan være helt rolige, vi skal nok finde ud af at afgive vores stemme.

Jeg hører netop, at amtsborgmester Bent Hansen, Viborg, ikke tror, at folketingsvalget udskrives til 20. november, for, som han siger, finansloven skal først falde på plads, og det er den ikke på den dato. Ja, men kære amtsborgmester, det er jo netop blandt andet finansloven, der er årsagen til valgudskrivelsen, den vil regeringen nemlig aldrig komme igennem med, og det er jeg sikker på, at statsministeren godt kan se.

I øvrigt er der en stor samfundsøkonomisk besparelse i, at valget afholdes samlet. Jeg selv er så en af dem, der nok vil miste penge ved det, idet jeg som medlem af valgstyrelsen igennem mange år kun vil få diæter for et enkelt valg, men det overlever jeg nok og giver med glæde afkald på den ene diæt. Så lad os få det overstået på én gang.
  • fyens.dk